چرا حرف زدن کودکم نامفهومه

چرا حرف زدن کودکم نامفهومه

❇نامفهوم بودن گفتار بچه ها تا یه سنی طبیعیه حداکثر سه سال و نیم اما بعدش اگه حل نشه نه تنها خود این مشکل میمونه بلکه هر سال مشکلات دیگه هم بهش اضافه میشن
حالا دلیل این واضح نبودن حرف زدن چیه ❓

✔بعضی بچه ها مغزشون در فرستادن پیام به اندام های گفتاری که مسوول حرف زدنن مشکل داره اما نه به این معنی که مغز مشکل داره نه؛ فقط نمیتونه صداها رو ارسال کنه و نیاز به سی تی اسکن و آزمایش هم نداره به این اختلال آپراکسی گفتار دوران کودکی یا childhood apraxia of speech می گویند.

✅بعضی بچه بدلیل ضعف عضلات قادر به تولید گفتار صحیح نیستند که به این اختلال دیزارتری یا dysarthria می گوییم

بعضی کودکان هم اگر مشکلات زیر را داشته باشند ممکنه گفتارشون نامفهوم بشه

👈اختلالات رشدی مانند اتیسم
👈سندروم های ژنتیکی مانند سندروم داون
👈افت شنوایی ناشی از عفونت گوش یا سایر دلایل
👈آسیب مغزی مانند فلج مغزی



کودکم وقتی حرف می زند دیگران حرفهاش رو نمی فهمند طبیعی هست یا خیر

کودکم وقتی حرف می زند دیگران حرفهاش رو نمی فهمند طبیعی هست یا خیر

✅کودکان در هنگام یادگیری کلام ممکن است برخی صدا ها را اشتباه تلفظ کنند برخی صداها مانند "ب"،"پ" ؛م ممکن است زودتر فراگرفته شوند و برخی دیگر زمان بیشتری طول می کشد تا فراگرفته شوند مانند ز؛س؛چ و...

❇کودک ۴ ساله باید بتواند تقریبا تمام صداهای گفتاری را درست تلفظ کند

✅ کودکانی که دارای اختلال "articulation یا phonological " هستند پس از ۴ سالگی قادر به تلفظ صحیح صداها نیستند

✔نشانه ها و علائم اختلال تولیدی یا فونولوژیکال شامل : بد تلفظ کردن صداها، جا انداختن و نگفتن صداها، اضافه کردن صدا به کلمه، جابجا گفتن صداها هستند


✴سن رشد صداها عبارت از است
👈 ۵ماهگی: نوزادان می خندند و صداهای خنده دار تولید می کنند

👈۶ماهگی: در این سن نوزادان babbling یا صداهایی مانند پوه، با، می ، دا تولید می کنند.

👈یک سالگی : کودکان babbles طولانی تر مانند مه مه ، دادا ، بابابا بیان می کنند که معمولا معنی خاصی ندارد

👈 سه سالگی : کودکان باید صداهای م-ب-پ-ت-د-ن-ک-گ-ف را بتوانند صحیح تلفظ کنند

👈در سن ۴ سالگی کودکان صداهای ل، ر،چ،ج،ز،س،ژ، را بیان کنند و تقریبا تمام افراد صحبت های آنها را می فهمند

حتما با متخصص گفتاردرمانی مشورت کنید


 اختلال  تلفظ صداها

اختلال تلفظ صداها

معمولا کودکان صداهای فراگرفته شده در یک یا دو جلسه گفتاردرمانی را در گفتار روزمره استفاده نمی کنند باید چه کار کرد❓

👈در مرحله اول مطمن شوید کودک شما صدا را در هر سه جایگاه کلمه ( اول ، وسط و آخر ) درست تلفظ می کند

👈در مرحله بعد از ترکیبات دو کلمه ای وصفی یا اضافی استفاده کنید برای مثال اگر صدای"ک" را در کلمه "کیف" به کودک آموزش داده اید سپس عبارت وصفی " کیف مامان" را آموزش دهید

👈در مرحله بعد حتما از کودک بپرسید این چیه؟
👈اگر کودک تلفظ را اشتباه گفت مثلا کلمه " کیف" را بازهم " تیف" تلفظ کرد از تصویر استفاده کنید به این صورت که دو تصویر بکشید که یک تصویر کیف است و تصویر کنار آن یک شکل بی معنی مانند خط خطی و هر زمان شما نام تصویر را پرسیدید و کودک "تیف" گفت تصویر بی معنی را نشان دهید و هر وقت " کیف" درست را تلفظ کرد تصویر کیف واقعی را نشان دهید

👈در مرحله بعد از کودک بخواهید خطا و درست را با شنیدن تشخیص دهد مثال دست ها را بالا برده و بگوئید دست چپ من اسم این تصویر رو میگه " تیف" و دست راستم میگه " کیف" کدوم درست میگه
✔برای اینکه کودک مفهوم این کار را بداند از یک نفر سوم استفاده کنید و ابتدا تمرین را با او انجام دهید

👈در مرحله بعد صدا را در جمله آموزش دهید مثال من برای داداشم کیف خریدم

👈سپس از داستان هایی که این صدا " ک" را دارند استفاده کنید

✅در روزمره مدام تذکر دهید تا کودک کلمات اشتباه را اصلاح کند و برای اصلاح کردن پاداش بدهید مثال برای هر ۲۰ بار اصلاح کردن یک برچسب یا شکلات

✴ توجه داشته باشیم اختلالات گفتاری که منجر به ناواضح شدن تکلم می شوند انواعی دارند و صرفا نمی توان با آموزش تک صدا ها آن ها را درمان کرد برای مثال آپراکسی نیاز به تمرینات ملودیک دارد، دیزارتری نیاز به pnfدارد و.....لذا حتما جهت انتخاب روش درمان با متخصص گفتاردرمانی مشورت کنید




راهی که لکنت زود خوب شود!!

راهی که لکنت زود خوب شود!!

در پاسخ به این سوال که آیا برای تغییر شیوه صحبت کردن کودکان و تسلط آنها بر صحبت کردنشان با چند جلسه می توان توقع درمان داشت ذکر چند نکته حائز اهمیت است

✔درمان لکنت زمانبر است و برای تغییر آن ابتدا زمان های کوتاه ۵ دقیقه ای را برای استفاده از تکنیک های گفتاری در نظر بگیرید و در این ۵ دقیقه سعی کنید با رسم شکل یا تشویق کلامی کودک را تشویق کنید که با اصول صحبت کند و حتما در‌پایان روز پاداش برای این مثال چهار زمان ۵ دقیقه ای در نظر بگیرید اگر کودک در ۴ زمان ۵ دقیقه ای خوب صحبت کرد مثال شب بیرون می روید و سعی کنید کم کم این زمان را زیاد کنید مثال سه روز بعد این ۵ دقیقه ها را ده دقیقه کنید


✔هر کودک ویژگی شخصیتی و علایق خاص خودش را دارد باید قلق کودک خودتان را پیدا کنید و از جایی تمرینات را شروع کنید که کودک دوست دارد


✔در ماههای اول انتظار تغییر خوب صحبت کردن در تمام روز را نداشته باشید هدف تنها همان زمان های کوتاه است

✔اگر فرزند شما نوجوان است حتما بجای نصیحت از جملاتی مانند : افرین فکر نمیکردم ایقد خوب بتونی واقعا مردی و.... استفاده کنید


✔تنها افرادی به درمان می رسند که با وجود کم و زیاد شدن لکنت در طی مسیر درمان محکم به مسیر ادامه دهند مسیر درمان طولانی است شاید ۶ ماه یا یکسال یا بیشتر ، برای رسیدن به یک دستاورد ارزشمند تحمل سختی واجب است، صبور باشید


✔پس با ۵ و یا ده جلسه انتظار تغییر در گفتار را نداشته باشید و به فرد فشار نیاورید درست صحبت کند زیرا تغییر یک الگو به زمان نیاز دارد و با فشار مشکل را بدتر می کنید


از چه سنی باید با کودک راجع به لکنت صحبت کرد

از چه سنی باید با کودک راجع به لکنت صحبت کرد


✅آگاه شدن بستگی به عکس العمل های اطرافیان دارد، هر چه قدر عکس العمل های منفی مانند رو برگرداندن، قطع کردن صحبت فرد، تمسخر ، اذیت و... بیشتر اتفاق بیفتد مشکل پیچیده تر می شود زیرا علاوه بر تکرار و گیر ، استرس، فکر منفی ، ترس، فرار کردن از صحبت و....به آن اضافه می شوند.👈 لذا در سن قبل از دبستان از آگاه کردن کودک که لکنت دارد اکیدا بپرهیزید بجز در موارد بسیار شدید آن هم تحت نظر متخصص،
✔ در سن دبستان آگاهی با ثبت اتفاقات خوشایند و کلمات مثبت ( در چاله افتادن بجای لکنت ، اشتباه گفتن بجای گیر کردن و...) داده می شود اما از سنین ۱۴ به بالا درمان مستقیم با درمان های شناختی رفتاری و گفتاری صورت می پذیرد و فرد باید اگاهانه لکنت را درمان کند.


  بچه من صحبت نمیکند چکار کنم

بچه من صحبت نمیکند چکار کنم

بچه م دو سال و نیم داره اما هنوزصحبت نمیکنه کجا مراجعه کنم؟
با سلام
فرزند شما نیاز به ارزیابی دقیق در حوزه های شناخت، توجه، گفتار، سیستم شنوایی، وضعیت و قدرت عضلات تولید گر گفتاری،...دارد تا مشخص شود ... اگر در فرزند شما سیستم شنوایی ، توجه،... سالم باشد دارای اختلال تاخیر گفتاری می باشد که نیازمند مداخله زودهنگام گفتار درمانی می باشد ..در صورت عدم اقدام به موقع میزان تاخیر بیشتر و زمان طلایی جهت پیشرفت از دست میرود.


کم شنوایی و اختلال گفتار و یادگیری

کم شنوایی و اختلال گفتار و یادگیری

✔با توجه به آن که یکی از فاکتورهای حیاتی رشد گفتار و زبان شنوایی است لذا حتما کودک دارای تاخیر کلام مورد سنجش شنوایی قرار گیرد و معمولا کودکان کم شنوا دچار تاخیر کلام می شود.

⬅️افت شنوایی به چهار طریق بر زندگی کودکان اثر می گذارد که باید با مداخله از این تاثیرات جلوگیری کرد

📍کم شنوایی می تواند باعث تاخیر در درک واژگان می شود( زبان درکی)

📍نقص زبان باعث اختلال یادگیری می شود

📍مشکلات ارتباطی منجر به انزوای اجتماعی می شود

📍این افراد در صورت عدم درمان در آینده در انتخاب شغل با مشکل مواجه هستند


لذا درمان کودکان دارای افت شنوایی باید از دوره نوزادی با تربیت شنوایی آغاز گردد و گفتاردرمانی تا سن مدرسه ادامه یابد و معمولا دوره طولانی جهت درمان نیاز است.


تاخیر رشدی زبان چیست؟ تفاوت آن با عقب ماندگی ذهنی چیست

تاخیر رشدی زبان چیست؟ تفاوت آن با عقب ماندگی ذهنی چیست

✔به کودکی که در رشد توانایی های زبانی متناسب با سن مشکل دارد کودک دارای تاخیر رشد می گویند و در بازه سنی دو تا هفت سالگی مشاهده می شود.

✔این کودکان ممکن است در درک زبان یا بیان آن دچار مشکل باشند.

✔این کودکان معمولا در مهارت های حرکتی دهانی مانند حرکات زبان و لب سالم هستند

✔این کودکان در سن ۶ ماه غان و غون نمی کنند و در ۱۲ ماه کلمه نمی گویند و در ۱۸ ماه ده کلمه بیان نمی کنند.

✔تاخیر رشد می تواند بر جنبه های عاطفی مانند پرخاشگر شدن کودک، جنبه های اجتماعی مانند کاهش اعتماد به نفس و جنبه های شناختی مانند هوش و خلاقیت اثر بگذارد

✔این کودکان اگر به موقع درمان نشوند در مدرسه علی رغم داشتن هوش مناسب به اختلال یادگیری مبتلا می شوند

✅در ادامه علل و راههای درمان بیان می شود

با ما همراه باشید
اینستاگرامmkarimi.slp2019



کودکی که حرف نمی زند

کودکی که حرف نمی زند

پاسخ

✴والدین عزیز توجه داشته باشید که برای اینکه یک کودک به کلام برسد نیازمند یکسری پیش نیازها می باشد

✔باید مهارت ارتباط اجتماعی غیر کلامی را داشته باشد یعنی از طریق دیگر با همسالان ارتباط برقرار کند.

✔باید توجه مناسبی داشته باشد یعنی بتواند به شما نگاه کند و روی یک کار متمرکز شود( توجه متمرکز) و مدت این نگاه و توجه مهم است( توجه پیوسته ای داشته باشد) و همچنین بتواند یک آیتم را از بین سایر آیتم ها انتخاب کند( توجه انتخابی)

✔ کودک باید بتواند به شما گوش دهد ، اگر در این مقوله مشکل داشته باشد راهکارهای مانند تربیت شنیداری و تقویت توجه شنیداری مفید است.


✔کودک باید بتواند پس از کسب توجه یک مقوله را درک کند مثال زمانی که شما می گویید نی نی لالا کرد علاوه بر اینکه با شما توجه می کند چه می گویید باید درک کند چه می گویید و آنرا از مثال جمله نی نی آب خورد تشخیص دهد و زمانی که بدون اشاره می گویید توپ بده به شما بدهد.

✔معمولا درک بر بیان کلمات مقدم است اما برخی موارد درک و بیان کلمات با هم شکل می گیرد.

✔و در انتها اینکه کودک کلمات را هدفمند بگوید و استفاده درستی از زبان داشته باشد یعنی مثال هنگام وارد شدن سلام بگوید و هنگام خارج شدن بای بای


✅لذا اگر می بینید یک کودک در طی دوماه به کلام می رسد اما دیگری در دو ماه تغییری نکرده بدلیل تفاوت در مهارت های پیش نیاز زبان و گفتار است.


تغذیه موثر بر هوش کودکان

تغذیه موثر بر هوش کودکان

کلینیک توانبخشی نوین
غذا های زیر می توانند در #هوش فرزندان تأثیرگذار باشد🧠🧠

#ماهی :
ماهی حاوی مقدار زیادی امگا 3می باشد که هوش را تقویت می کند و مانع از فراموشی می شود.

#جو دوسر :
جو دوسر با توانایی حفظ آرتریت می تواند کلسترول بد خون شما را از بین ببرد که به نوبه خود حافظه را بهبود می بخشد.

#روغن زیتون :
پخت و پز با روغن زیتون می تواند حافظه را بهبود ببخشد.

#عسل :
عسل داری خواص زیادی می باشد که یکی از خواص آن کاهش استرس و ایجاد تمرکز بیشتر برای یادگیری است.

#گردو :
گردو غنی از امگا 3 و ویتامین E می باشد که برای حافظه و تقویت آن مناسب است.

# تخم مرغ :
زرده تخم مرغ می تواند به تشکیل یک انتقال دهنده عصبی در مغز به نام استیل کولین کمک کند که این انتقال دهنده عصبی برای بهبود و تقویت حافظه کودکان مناسب است.

#زردچوبه  :
زرد چوبه حاوی مقدار زیادی کورکین می باشد که باعث رشد سلول های مغزی ، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر آلزایمر در افراد کمک می کند و از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند.

#آووکادو:
آووکادو دارای چربی های سالم می باشد که برای رشد مغز ضروری است.

#ماست :
چربی های ماست در رشد مغز کودک شما بسیار سودمند است و پروبیوتیک هاییی که در آن وجود دارد برای بهبود روحیه کودکتان مفید واقع می شود.

#سیب :
سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین می باشد که برای تقویت حافظه بسیار مناسب است.

#سبزیجات :
سبزیجات آنتی اکسیدان های قوی و مفیدی برای بدن دارند که می تواند در هوش تمرکز و عملکرد بهتر عصبی کمک کند و آنها را تقویت کند.

#بادام :
بادام حاوی پروتئین و چربی مفید می باشد که باعث ترمیم سلول های مغزی می شود
@novinststroboscopyneurofeedback


تمرین درمانی اختلال یادگیری

تمرین درمانی اختلال یادگیری

تمرین مفید برای کودک دارای اختلال یادگیری 👇

✅سرگرمی،بازی با حروف و کلمات:؛



🍁با تمام حروف به کار رفته در هر یک از کلمات زیر نام یک حیوان را پیدا کنید.

۱.کارد ⬅️⬅️ ...............
۲.خسرو ⬅️⬅️ ............‌...
۳.تیلر ⬅️⬅️ ................
۴.زغال ⬅️⬅️‌‌ ...‌‌..........
۵.هویت ⬅️⬅️ .............
۶.نادر ⬅️⬅️ .............
۷.سرتوپ ⬅️⬅️ ........‌..
۸.جنس آب ⬅️⬅️ ..........
۹.آش تپه ⬅️⬅️ ..............
۱۰.ابروه ⬅️⬅️ ...............
۱۱.برقع ⬅️⬅️ .............
۱۲. بقاع ⬅️⬅️ ............
۱۳.کاخ کریم ⬅️⬅️ ...........
۱۴. شکل تاپ ⬅️⬅️ ............
۱۵.برگه ⬅️⬅️ .............
۱۶.پا خواست ⬅️⬅️ .............
۱۷.طبقی سرخ ⬅️⬅️ .............
۱۸.یرقان ⬅️⬅️ ..‌..........
۱۹. وکیل کرد ⬅️⬅️ ...........
۲۰. مساحت ⬅️⬅️ ..........
[3/6،‏ 21:30] بازی جهت تقویت مهارت های مرتبط با حافظه ی فعال ، بازیابی واژگانی و طبقه بندی
# کلینیک تخصصی نوین

✅توجه کنیم که یک تمرین برای همه کودکان مناسب نیست و باید توسط متخصصین گفتاردرمانی ویژه اختلالات یادگیری، کاردرمانگر و روانشناس تجویز گردد.


علت اتیسم چیست

علت اتیسم چیست

علل اتیسم کدامند❓ علت اتیسم هنوز ناشناخته است اما علل زیر به تنهایی یا در ترکیب با هم می توانند علت اتیسم باشند.

✅ژنتیک 👈چندین ژن متفاوت در اختلال طیف اتیسم دخیل هستند.

✅عوامل محیطی 👈پژوهشگران در حال بررسی ارتباط میان اتیسم و عفونت های ویروسی، مشکلات دوران بارداری و آلاینده های هوایی هستند.
✔میان تزریق واکسن سه گانه و اتیسم ارتباط وجود دارد.

✴پیشنهاداتی برای خانواده هایی که کودک اتیسم دارند

👈با متخصصین مورد اعتماد آشنا شوید
👈با خانواده های دارای کودک اتیسم آشنا شوید
👈زمانی را برای خود و اعضا خانواده صرف کنید
👈 هر چه بیشتر راجع به طیف اتیسم بخوانید

✴ما در تیم تخصصی نوین در کنار شما هستیم تا بتوانیم نقش کوچکی را در درمان کودک شما داشته باشیم✴


درمان اتیسم

درمان اتیسم

درمان اتیسم ؟ کارآمدترین روش در درمان اتیسم "توانبخشی" گفتاردرمانی کاردرمانی و رویکرد بازی درمانی

✔کودک باید توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و یا متخصص مغز و اعصاب کودک ویزیت شود.

✔کودک باید توسط متخصص گفتاردرمانی و کاردرمانی ویزیت شود.

✔کودک باید بطور فشرده و طولانی مدت تحت جلسات گفتاردرمانی و کاردرمانی قرار گیرد.

✔گفتار کودک و تقویت ارتباط کلامی و غیرکلامی باید توسط متخصص گفتاردرمانی تحت درمان قرار گیرد و

✔والدین و مربی های کودک باید روش های مناسب تقویت ارتباط را یادبگیرند

✔وضعیت حسی -حرکتی کودک باید توسط متخصص کاردرمانی ارزیابی شود و در صورت لزوم جلسات کاردرمانی ذهنی بطور منسجم انجام گردد.

✔ موسیقی درمانی راهکاری موثر برای ارتباط با کودکان اتیسم است، قصه گویی راهکاری موثر در تربیت کودکان اتیستیک است.


تشخیص و درمان اتیسم در کرمان

تشخیص و درمان اتیسم در کرمان

تشخیص؟
تشخیص اتیسم برپایه رفتار است نه سبب ایجاد

✔علائم زیر در تشخیص اتیسم حائز اهمیت می باشند
👈اختلال کیفی در تعامل های اجتماعی (اختلال بارز در تماس چشمی، حالات چهره و...+ ناتوانی در ارتباط با همسالان + نشان ندادن یا نیاوردن اشیا مورد علاقه)

👈اختلال ارتباطی ( تاخیر در رشد گفتار یا فقدان کامل گفتار + اختلال در شروع گفتار و حفظ مکالمه + استفاده از واژگان تکراری و بی هدف + فقدان بازی های تخیلی و تقلیدی)

👈چسبیدن به عادت های تکراری

👈انجام حرکات قالبی و تکراری( به هم زدن یا پیچ دادن دست ها یا حرکت های پیچیده بدن.

با ما همراه باشید
✴تیم تخصصی نوین تخصصی ترین در تشخیص و درمان اتیسم در کرمان و ایران✴


اتیسم چیست؟ علایم آن کدامند؟ آیا هر فردی که صحبت نکند اتیسم است؟

اتیسم چیست؟ علایم آن کدامند؟ آیا هر فردی که صحبت نکند اتیسم است؟

Autism چیست؟ نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود. علائم این اختلال تا قبل از سه سالگی بروز می کنند. این اختلال در پسران شایع تر است.

✔وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سطح تحصیلات والدین در بروز اتیسم نقشی ندارند. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و ارتباطی اثر می گذارد.

✔در این افراد حرکات تکراری مانند بال بال زدن، پریدن ، دلبستگی غیرطبیعی به اشیا مشخص مانند یک چرخ ماشین یا کلید ماشین دیده می شود.

✔از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد یک نفر مبتلا به اتیسم است، زندگی ماشینی و عوامل مرتبط با آن مانند استرس در سیر صعودی ابتلا به اتیسم نقش دارند.

✔نتایج یک مطالعه نشان می دهد که زنان دارای اضافه وزن زیاد و مبتلا به دیابت نسبت به مادران سالم در صورتی که باردار شوند احتمال تولد نوزاد اوتیستیک در آنان بیشتر است.


برنامه و نرم افزار برای کودکانی که حرف نمی زنند،یا واژگان کمی را درک می کنند و به یاد می اورند

برنامه و نرم افزار برای کودکانی که حرف نمی زنند،یا واژگان کمی را درک می کنند و به یاد می اورند

‏«فلش کارت صوتی(گفتار درمانی و آموزش)» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.beyond.vocalflashcard&ref=share

✔با باز کردن لینک فوق برنامه را از بازار دانلود کنید
✔این برنامه جهت کودکان با تاخیر کلامی مناسب است
✔استفاده به تنهایی بدون انجام مداخلات درمانی بی اثر است.
✔جهت استفاده با گفتاردرمانگر مشورت کنید
✔سن کودک مهم است
✔بیاد داشته باشید بهترین سن درمان کودکان دارای تاخیر کلام ۲ تا ۳ سالگی است
✔جملاتی مانند دکتر کودکان گفت تا ۴ سال صبر کن کاملا رد شده است
✔بچم لج می کنه و‌گرنه همه چی رو میفهمه این جمله کمکی به درمان نمی کند.
✔ سن طلایی درمان را از دست ندهید ، تنها متخصص درمان تاخیر گفتار ، "آسیب شناس گفتار و زبان" است
🚫 نه 🚫طب سنتی نه 🚫روانپزشک نه 🚫روانشناس و نه 🚫مغز و اعصاب و نه متخصص 🚫کودکان


دلیل دیر حرف زدن بچه ها چیه

دلیل دیر حرف زدن بچه ها چیه

دلایل دیردصحبت کردن کودکان کدامند❓

✔کودک ممکن است " late talker" باشد یعنی بدون مشکل خاصی در شروع صحبت کردن تاخیر داشته باشد یا تاخیر بدلیل مشکلات جدی باشد که در زیر بیان شده

✔افت شنوایی
✔رشد کند
✔ناتوانی های هوشی
✔طیف اتیسم 👈شواهد قوی وجود دارد که اتیسم همراه با تاخیر زبانی است.
✔کودکانی که دوقلو هستند یا کودکی که بلافاصله پس از او کودک بعدی به دنیا بیاید در معرض خطر تاخیر زبانی است.
✔جنس و سابقه خانوادگی با تاخیر ارتباط دارد. تاخیر در پسران شایع تر است.

✔ناهنجاری های ژنتیکی

✔کودکان دارای فلجی در شبکه بازویی
✔فقر بدلیل عدم دسترسی به درمان های مناسب

✔تماشای تلویزیون
✔فقر محیط زبانی در کودکانی که وقت زیادی با پدرومادر نیستند

✔ بیش فعالی و نقص توجه

✔استرس دوران بارداری

👈بیاد داشته باشیم تنها راه درمان تاخیر زبانی گفتاردرمانی است. با مراجعه به روانپزشک و طب سنتی و....زمان درمان را از دست ندهیم


بچم حرف نمی زنه، اتیسم هست؟ کرمان گفتاردرمانی و کاردرمانی

بچم حرف نمی زنه، اتیسم هست؟ کرمان گفتاردرمانی و کاردرمانی

✅language delay یا تاخیر زبانی چیست؟

👈اختلال زبانی است که کودک در رشد توانایی های زبانی متناسب با سن شکست می خورد.

✔این اختلال در باره سنی ۲ تا ۷ سال شایع است و در صورت درمان نشدن می تواند تا سنین بالا ادامه یابد و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

✔شیوع این اختلال ۲ تا ۱۹ درصد می باشد یعنی ۲ تا ۱۹ درصد کودکان دچار تاخیر زبانی می شوند.

✔اختلال زبانی به دو دسته تقسیم می شود . در نوع اول کودکان در درک زبان ( جمله کلمه و..) مشکل دارند و اما در نوع دوم( زبان بیانی) کودکان در استفاده کردن از کلمات و جملات برای برقراری ارتباط مشکل دارند.


لکنت کودک دو و سه ساله

لکنت کودک دو و سه ساله

سوال⁉️
کودک من خیلی خوب حرف می زد الان یک هفته است مدام کلمات رو می کشه یا تکرار می کنه چیکار کنم⁉️
👈خونسردی خود را حفظ نمایید
👈مانند قبل به کودک گوش دهید
👈به کودک نگویید درست بگو، مکث کن،نفس بکش ، آروم بگو این ها مشکل را پیچیده تر می کنند.
👈حرف کودک را قطع نکنین و بجاش حرف نزنین
👈بگذارین خودش حرفش را بزنه حتی شده یک دقیقه یک کلمه را بگه
👈به حرف دیگران گوش ندین که میگن باباش هم همین جور بود خوب شد، تخم کبوتر بده، ببر طب سنتی ، بزرگ شه خوب می شه
👈با متخصص گفتاردرمانی مشورت کنید
👈بیاد داشته باشید بهترین سن درمان روزهای شروع است.


آبریزش دهان (Drooling)

آبریزش دهان (Drooling)

آبریزش عبارت است از: از دست رفتن غیر ارادی بزاق و دیگر محتویات دهانی که این مساله تا سن ۱۸- ۱۵ ماهگی در نتیجه بلوغ فیزیولوژیکی عملکرد حرکت دهانی از بین می رود. افزایش آبریزش دهان در هنگام دندان درآوردن واضح تر است. آبریزش دهان در کودک ممکن است بدون هیچ علت عصب شناختی در سرتاسر دوران پیش از دبستان باقی بماند، اما فشار اجتماعی یا مداخله رفتاری ساده می تواند آن را متوقف کند. آبریزش دهانی شدید بالای ۴ سال غیر طبیعی است.

برای تکامل زبان به سه عامل ذیل نیاز می‌باشد:

سالم بودن ساختمان
محیط
زمان پختگی ( بلوغ ) و یادگیری

پایه‌ای که ساختار زبانی و به طبع گفتار ما بر اساس آن رشد می‌کند ، درستی و عدم نقص در ساختمان و عملکرد یا توانایی جبران نقایص می‌باشد. در فردی که به علت مشکل در بلع دچار آبریزش دهانی است ساختمان و عملکرد اندامهای دخیل در گفتار دچار اختلال هستند. چرا که آبریزش دهانی نشان دهنده مختل بودن حرکات آرواره‌ها ، زبان ، لبها در حد مورد نیاز گفتار جهت تولید صحیح می‌باشد . تا زمانیکه کودک نتواند زبان و لب و آرواره‌هایش را برای انجام این اعمال بکار گیرد و به اندازه کافی با آنها تمرین کند نخواهد توانست حرکات سریعتر گفتار را با اعضای داده شده انجام دهد . در چنین فردی ممکن است تولید صداهای خصوصاً صداهای سایشی مثل / س، ش، ز ،ژ / و صداهای دولبی / پ ، ب ، م / دچار اختلال باشند . در افراد دیزارتری (Dysarthria) و آفازی(Aphasia) و فلج مغزی ( CEREBRAL PALSY ) این عارضه شایع است.



تنظیم عصبی ترشح غدد بزاق اصلی

در سراسر دهان حدود ۱۰۰۰ – ۷۰۰ عدد غده بزاقی وجود دارد که فقط سه جفت از آنها اصلی بوده و اهمیت بالینی دارد . این غدد به نامهای ۱ ) بنا گوشی ۲) تحت فکی ۳) زیر زبانی معروفند . منبع بیشتر ترشحات بزاق( ۹۰% )از غدد بنا گوشی و تحت فکی است ترشح بزاق توسط اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک کنترل می‌شود . اعصاب سمپاتیک باعث کم شدن ترشح می شود رشته‌های عصبی سمپاتیک از عقده‌های فوقانی گردنی به همراه عروق وارد تمام غدد بزاقی می‌شود . غدد بزاقی توسط تحریکات پاراسمپاتیکی صادره از هسته‌های بزاق کنترل می ‌شود این هسته ‌ها در محل اتصال بصل النخاع و پل مغزی قرار دارند و بوسیله محرکهای چشایی و تماسی از زبان و سایر نواحی دهان تحریک می‌شوند .بیشتر محرکهای چشایی بزاق موجب ترشح فراوان آن تا ۱۰ – ۵ میلی متر در دقیقه یا افزایش ۸-۲۰ برابر میزان ترشح پایه می باشد همچنین برخی محرکهای تماسی از قبیل اشیاء صاف موجب ترشح بیشتری از بزاق در مقایسه با اشیاء ناصاف می شوند . همچنین تولید بزاق می‌تواند بوسیله تحریکاتی که از مراکز فوقانی سیستم عصبی مرکزی به هسته‌های بزاقی می‌رسند تحریک یا مهار شوند . ناحیه اشتها در مغز تا حدودی این اثرات را تنظیم می‌کند که این ناحیه در مجاورت مراکز پاراسمپاتیکی هیپو تالاموسی قدامی قرار گرفته و تا حدود زیادی به پاسخ به تحریکات صادره از نواحی چشایی و بویایی قشر مغز فعال می شود. رشته‌های اعصاب پارا سمپاتیک برای غده بنا گوشی همراه با عصب زبانی – حلقی ( زوج ۹ ) به عقده بنا گوشی می‌رسد و در آنجا بعد از ایجاد سیناپس با گوشی – گیجگاهی وارد غده بنا گوشی می‌شود.

رشته های پاراسمپاتیکی برای غدد تحت فکی همراه با عصب صورتی ( زوج ۷ ) طی مسیر می‌کنند و وارد گوش میانی خود را به عصب طنابی صماخی رسانده و از آنجا بعد از سیناپس وارد غده زیر زبانی و تحت فکی می شوند.



عوامل افزایش دهنده ترشح بزاق

اختلالات غدد بزاقی
الف) عدم تشکیل غدد بزاقی
ب) خشکی دهان
ج) هیپر پلازی غدد کام
حالات فیزیولوژیک
بیماریهای عفونی
تحریکات موضعی
داروها
برخی اختلالات سیستم عصبی


انواع آبریزش دهانی

الف : بر حسب شدت

ب : بر حسب محل ریزش بزاق

الف: بر حسب شدت به سه دسته تقسیم می شود.

۱-خفیف: افرادی که آبریزش دهانی خفیف دارند ، بزاق تا خط ورمیلیون(حاشیه قرمز لب ) روی لب ها دیده می شود.

۲-متوسط: در این افراد ریزش بزاق تا چانه می رسد .

۳-شدید: در این افراد بزاق بر روی لباس هایشان می ریزد .



ب: بر حسب محل ریزش بزاق :

۱ــ آبریزش دهانی قدامی (Anterior Drooling) : تصور عمومی از آبریزش دهانی ، ریزش قابل دیدن از قسمت قدام(پیشین) دهان یا لب هاست.

اگرچه در افرادی که دچار بد عملکردی حرکتی- دهانی هستند ، بزاق در فضای زیر زبان نیز حبس می شود

۲ــ آبریزش دهانی خلفی(Posterior Drooling) : به ترشحات دهانی که از حفره دهان بیرون نمی رود گفته می شود . در صورت عدم بلع مناسب مواد داخل حلق می شوند وموجب احتقان ، سرفه ،استفراغ(تحریک رفلکس gag) ودر بعضی موارد وارد نای می شوند .



روند طبیعی کنترل آبریزش دهان

یک ماهگی: به خاطر تولید کم بزاق بندرت آبریزش دارند .
شش ماهگی: در حالتهای به پشت خوابیده و طاقباز و نشسته به ندرت آبریزش دارند اما ممکن است در این موقعیت‌ها آبریزش داشته باشند هنگام غان وغون کردن و هنگامی که شی را توسط دست به دهان می برند . یا به چیزی اشاره می‌کند یا شی را لمس می‌کند یا دندان در می آورد . یا در طول خوردن تغذیه آبریزش داشته باشد .
نه ماهگی: زمانیکه می‌خواهد مهارتهای حرکتی درشت مثل غلت زدن و سینه خیز رفتن را کسب کند آبریزش طولانی‌تری ندارد اما در طول دندان در آوردن این حالت وجود دارد .
پانزده ماهگی: در هنگام تکه کردن مواد با دندان آبریزش شدت می‌یابد .


عللتهای احتمالی مرتبط با آبریزش دهانی

کودک کنترل کافی بر روی سر و تنه جهت حمایت از بلع موثر را ندارد .
کاهش کنترل حین فعالیتهای حرکتی که نیاز به تعادل بین کار در حال انجام و آبریزش دارد .
دندان در آوردن باعث افزایش تولید بزاق و آبریزش در اطفال می‌شود .
جویدن با ثبات کم و ناکافی، بلع مناسب را دشوار کرده و می‌تواند باعث آبریزش شود .
بلع نادرست خود می تواند منجر به آبریزش بیش از حد شود .
آبریزش می‌تواند ناشی از یک وضعیت دهانی کاملاً باز باشدکه به بزاق اجازه جمع شدن و تامین فشار لازم برای آغاز کردن و به جریان انداختن بلع را نمی‌دهد . این حالت دهان خود می‌تواند ناشی از یک عملکرد و هماهنگی عضلانی ضعیف یا گرفتگی بینی و عفونت های مزمن دستگاه تنفسی فوقانی باشد .
تن عضلانی کاهش یا افزایش یافته در گونه‌ها و لبها می‌تواند منجر به بلع ناکافی و آبریزش بیش از حد شود .
بسامد ناکافی بلع باعث افزایش بزاق از میزان قابل جمع شدن در دهان و در نتیجه آبریزش می شود .
افزایش تولید بزاق ناشی از خوردن غذاهای شیرین .
افزایش بزاق می‌تواند ناشی از مصرف برخی داروها باشد .
بد عملکردی اعصاب جمجه‌ای می‌تواند باعث ناتوانی از کنترل کافی مکانیسم بلع باشد .
آبریزش می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای بدست ‌آوردن توجه باشد .


درمان آبریزش دهان

۶ نوع درمان برای بیمارانی که دارای آبریزش دهانی دارند وجود دارد که انتخاب هر کدام بر اساس نیاز بیمار انجام می‌گیرد .

۱- درمان خود به خودی

۲- روش تسهیل بلع

الف ) درمان بد عملکردی حس داخل دهانی
ب ) تسهیل ساز ی عصبی – عضلانی ( دکتر فالک )
ج )درمان عملکردی عضله(MFT)
۳- تصحیح عوامل آسیب شناختی و موقعیتی

۴- دارو درمانی

۵- رفتار درمانی

۶- جراحی



مشکلات ناشی ازآبریزش دهان

فردی که دچار آبریزش دهان است هم از نظر فردی و هم از نظر اجتماعی و هم از نظر روانی دچار آسیب می شود . آبریزش دهان انتقال عفونت را آسان می کند ، بیمار ممکن است لباس خود یا دیگران ، وسایل واثاثیه منزل را آلوده کند . تجزیه بزاق باعث استشمام بوی بد از دهان فرد می‌شود ،در نتیجه افراد خانواده و یا بستگان نزدیک کمتر آن‌ها را در آغوش می‌گیرند ویا می‌بوسند . فرد احساس می‌کند که در اجتماع مورد پذیرش واقع نمی‌شود وکوشش‌هایش برای حضور در اجتماع با شکست مواجه می شود . فرد عقب‌مانده‌ای که با مشکل عصب شناختی شدید دچارآبریزش زیاد از دهان است ،نیاز به چندین بار تعویض لباس در هر روز دارد. همچنین آبریزش دهان در فصل سرما باعث خشک شدن و ترک خوردن صورت و اطراف لب‌ها می‌شود ،به علاوه اگر علت آبریزش دهان افزایش بزاق باشد باعث می‌شود تعادل یونی خون وسرم به هم بخورد و اگر بیمار آن را قو رت دهد ، قورت دادن اضافی باعث ایجاد حالت تهوع وگاهی استفراغ می گردد .


منابع:

۱ـ توماس،تسهیل گفتار ،ترجمه ،شاهی بهرام ،انتشارات دانشگاه ایران ،تهران ،۱۳۶۶

۲ ـ فرهنگ دوست ، هاشم ، چیتگر ،مریم ، صفوی ، آرزو ،اصول علمی ونظری تسهیل عصبی عضلانی از طریق حس عمقی ، ماساژ وطب سوزنی در گفتاردمانی ، دانشگاه ایران ،تهران ،۱۳۷۶

۳ ـ فرازی ، مرتضی ، اختلال گفتار در فلج مغزی ، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی ،۱۳۷۴

۴ ـ جعفری ،پروین ،آبریزش از دهان وتاثیر آن بر گفتار ، پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی گفتار درما نی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران ،دانشکده توانبخشی ، ۱۳۶۷


تاخیر زبانی (کودک من حرف نمی زند؟) کرمان گفتاردرمانی نوین

تاخیر زبانی (کودک من حرف نمی زند؟) کرمان گفتاردرمانی نوین

(کودک من حرف نمی زند؟) کرمان گفتاردرمانی نوین
یکی از اختلالات شایع در کودکان تاخیر گفتار است.
اگر کودکی در سن 18 ماهگی 50 کلمه و در سن 2 سالگی جملات سه کلمه ای مانند : مامان آب بده را بیان نکند و یا در سن 4 سالگی نتواند داستان تعریف کند و شعر بخواند دچار تاخیر است
بدانیم: برای درمان تاخیر زبانی تنها راه گفتاردرمانی است و هیج دارویی وجود ندارد.
البته کودک با تاخیر زبانی باید به لحاظ مغز و سیستم شنوایی و عضلات زبان و دهان مورد بررسی قرار گیرد
کلینیک کرمان نوین


نشانه های اتیسم در سنین مختلف چیست؟

نشانه های اتیسم در سنین مختلف چیست؟

نشانه های اولیه (شیرخوارگی):
هر چند بسیاری از نشانه های دلالت کننده بر وجود اتیسم از سنین ۱۸ ماهگی تا شش سالگی بوضوح آشکار میشوند اما ممکن است بسیاری از آنها در سنین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی و یا قبل تر از آن آشکار شوند.
برخی از این نشانه ها در زمینه های مختلف به شرح زیر می باشند.

مهارتهای ارتباطی
↙️ تا ۱۲ ماهگی هنوز در آنها ژستهایی از قبیل چنگ زدن,اشاره کردن و تکان دادن دادن دست مشاهده نمیشود.
↙️ تا ۱۶ ماهگی هنوز قادر به بیان یک کلمه نمیباشند.
↙️ تا ۲۴ ماهگی هنوز قادر به بیان عبارات دو کلمه ای نیستند.

مهارتهای اجتماعی
↙️ لبخند اجتماعی و حالت انتظار برای در آغوش گرفته شدن در برخورد با دیگران در آنها وجود ندارد.
↙️ تماس چشمی غیرعادی یا کمتر از حد معمول در آنها آشکار است.
↙️ معنای نشانه های رفتار اجتماعی مانند چشمک زدن شکلک درآوردن و دالی دالی را درک نمیکنند.
↙️ زل زدن ، برگرداندن سر ، تعقیب دیگران و تولید صداهایی از سر هیجان در آنها مشاهده نمیشود.


نشانه ها در سنین پیش از دبستان:

در زمینه رفتاری
قشقرقهای طولانی و دشوار دارند.
بدون دلیل آشکار میخندند یا گریه میکنند.
دلبستگیهای غیر معمول مانند علاقه افراطی به یک موسیقی ، اسباب بازی و یا وسیله ای خاص در منزل و انجام رفتارها و حرکات کلیشه ای مانند تکان دادن بدن و حرکاتی مانند بال زدن دستها دارند.
در انطباق با تغییرات محیط مانند تغییر مکان غذا خوردن ، مکان خوابیدن و یا طراحی داخل منزل مقاومت میکنند.
بیقراری و بیش فعالی دارند.

توصیه به والدین عزیز
اگر چندمورد از نشانه های بالا را در کودکتان مشاهده کردید بهتر است برای ارزیابی تخصصی و جلوگیری از اِتلاف وقت طلایی آموزش بهینه کودک به روانپزشک کودک و نوجوان ، سپس به گفتاردرمانگر ، کاردرمانگر یا روانشناس کودک مراجعه کنید.

توجه کنید صرف داشتن یک علامت از موارد بالا نمیتواند تشخیص اتیسم را برای کودک شما بهمراه داشته باشد.
و در نهایت یک جمله کلیدی و مهم که ما همیشه به والدین تاکید می کنیم!
در مورد چگونگی روند رشدی کودک خود آگاه و پیگیر باشید اما مضطرب و آشفته نه!


۳ نوع اصلی تیک عصبی چیست؟ (علت و درمان تیک عصبی در کودکان)

۳ نوع اصلی تیک عصبی چیست؟ (علت و درمان تیک عصبی در کودکان)

تیک : عبارت است از انجام دادن حرکت و رفتاری یا ایجاد کردن صدایی به صورت غیر ارادی که به طور ناگهانی از فرد سر می زند و به صورت تکرار شونده و سریع اما فاقد ریتم باشد. تیک ها حداقل به صورت گذرا در بسیاری از افراد از جمله کودکان دیده می شود و معمولا استرس ها بروز آن را افزایش، و تمرکز شخص آن را حداقل برای مدت زمان کوتاهی کاهش می دهد.

تیک ها بر اساس عملی که انجام می شود به دو دسته تقسیم می شوند که هر کدام دارای دو نوع ساده و مرکب هستند.

۱- صوتی:
تیک هایی که با صدا همراه هستند و نمونه های ساده این نوع تیک مانند سرفه کردن، صاف کردن گلو هستند. از انواع مرکب این تیک می توان به تکرار کلمات، ناسزا دادن، پژواک گویی و... اشاره کرد.

۲- حرکتی:
همراه با رفتار و فعلی هستند مانند پلک زدن، شکلک درآوردن، تنگ کردن چشم ها، بالا انداختن شانه یا تکان دادن سر. این دسته از تیک ها در کودکان معمول است. انواع مرکب آن می توان شامل برخی حالات یا حرکات صورت، پریدن، لمس کردن و مانند آنهاست. تیک های حرکتی مرکب به طور کلی آهسته تر تکرار می شوند و ممکن است هدف دارتر از تیک های حرکتی ساده به نظر برسند.

۳- توره:
نوع خاصی از تیک مزمن وجود دارد که در آن فرد دچار تیک صوتی و حرکتی به صورت همزمان است. این اختلال تورت یا توره نام دارد.


۵ عامل شناخت کودک دچار نقص توجه و تمرکز چیست؟

۵ عامل شناخت کودک دچار نقص توجه و تمرکز چیست؟

۱- اگر کودکتان به حرفهای شما توجه نمی کند!

۲- اگر هر چیزی را باید با داد و فریاد بگویید تا عمل کند!

۳- اگر کودکان دیکر را اذیت می کند!

۴- اگر بی نظم است و مدام خرابکاری می کند!

۵- اگر تا کنارش ننشینید تکالیفش را انجام نمی دهد!

ممکن است »»»‌ دچار نقص توجه و تمرکز ««« باشد


۶ غلط املایی دانش آموزان از کدام نوع هستند؟

۶ غلط املایی دانش آموزان از کدام نوع هستند؟

بیشترین نوع غلط های املایی دانش آموزان، مربوط به کلماتی است که یک صدا دارند ولی چند شکل نوشته میشوند.

مثلا حروفی مانند "ض" و "ز" و "ظ" و "ذ" که یک صدا و چند شکل دارند و سایر حروف الفبای فارسی همانند.

برای رفع این ۶ غلط املایی دانش آموزان چه کار کنیم؟

۱- تمرینات تقویت حافظه دیداری را انجام دهید.

۲- زیر کلمات خاص درس(حروف آنها یک صدا ولی چند شکل نوشتن دارد) خط بکشید یا با ماژیک فسفری علامت بگذارید.

۳- کلماتی هم خانواده برای این کلمات خاص پیدا کنید و به دانش آموزان ارایه کنید.مثلا در آموزش کلمه نظر،کلمات "منظور "و" مورد نظر" و" ناظر "را هم بنویسید و بحث کنید.

۴- در مورد شکل نوشتن کلمات خاص درس، با دانش اموزان در مورد ویژگی های شکل ظاهری بحث کنید و دانش آموزان ضعیف در مورد شکل نوشتاری چند کلمه نظر داده و برای دیگران توضیح بدهد.

۵- قبل از املا گفتن،کلمات خاص و اینچنینی را روی تخته بنویسید و در مورد شکل نوشتن این کلمات پنج دقیقه صحبت و تبادل نظر کنید.

۶- از والدین بخواهید این کلمات و کلمات هم خانواده آن را روی کارت نوشته و از دانش آموز بخواهند با یک بار دیدن کلمات ، با انگشت کلمات را روی فرش یا دیوار یا هوا یا شن و... بنویسند.


مطالب مرتبط با جستجو

کم | اپراکسی_گفتار | اختلال_ژنتیکی | اختلال_رشدی_اتیسم | سندروم_داون | شل_حرف_زدن | شنوایی | متخصص_خوب | گفتاردرمانی_کودک | گفتاردرمانی_تلفظ_ | _واضح_نبودن_گفتار | اختلال_صدا | بد_تلفظ_کردن | سن_تلفظ_صحیح_صداه | صدای_ک_گ_ف_ش_س_ز_ژ_چ | نمیفهمم_چی_میگه | گفتاردرمانی_تخصص | اختلال_تلفظ | بد_تلفظ_کردن | تلفط_ش | تلفظ_چ | تلفظ_ک | تلفظ_ک | تلفظ_اشتباه | تلفظ_ر_در_بزرگسال | تلفظ_س | سن_خود_به_خود_خوب_ | شعر_نمیخونه | صداه_یاد_نمیگیره | لکنت | لکنت | میشه | متخصص | ناگهانی | نتیجه | کودک | کرمان | گفتاردرمانی | بود | خوب | خوب | دکتر | درمان | زود | شد | شروع | قطعی | لکنت | ناروانی | یک | یک | کرمان | آگاهی | بهترین | بد | خوب | خوب | دکتر | درمان | درمان | روز | روز | زمانبر | صبر | طول | طولانی | طبیعی | عالی | | متخصص | کم | کرمان | گفتاردرمانی | اختلال | تلفظ | شنوایی | فامیلی | ماندگی | هوش | کفتر | کرمان | گفتار | گفتاردرمانی | پدر | پزشک | تاخیر | تخم | خرافات | دکتر | زبان | ساله | شش | عقب | | موزاد | ماهه | متخصص | مغز | چهار | هفت | کودک | کرمان | کردن | گفتاردرمانی | گوش | ۱۸ | پنج | پسر | امدن | بچه | به | بهترین | باز | حلق | حرف | خوب | دو | دوا | دور | دیر | دکتر | دارو | دختر | زبان | زبان | سنتی | سه | ساله | ساله | شش | طب | | موثر | مدرسه | مرکز | نوروفیدبک | نوزاد | هوش | کودک | کالری | کاردرمانی | کرمان | گفتاردرمانی | آموز | انگیزه | باهوش | باردار | بزرگسال | تمرکز | توانبخشی | تیزهوش | تراپی | تغذیه | خلاق | خوب | خانم | دقت | دکتر | دانش | دانشجو | دبستان | غذا | | محیط | مدرسه | معلم | نوروفیدبک | یادگیری | کودک | کاردرمانی | کرمان | گفتاردرمانی | اختلال | توجه | تراپی | حافظه | دکتر | دارو | روانشناس | غذا | | متخصص | مطالعه | کرمان | گروه | اتیسم | خانواده | علت | مدرسه | چشمی | کودک | گفتار | اتیسم | ارتباط | تماس | تربیت | حرکت | حس | درمان | ذهن | رشد | موفق | کاردرمان | کرمان | گفتاردرمانی | اتیسم | تخصص | تخصصی | خوب | درمان | روانشناس | | لجبازی | مادر | نوروفیدبک | نوزاد | ویژه | کودک | کاردرمانی | کرمان | گفتاردرمانی | اتیسم | اتیسم | ارتباط | بارداری | بازی | توانبخشی | تخصصی | تشخیص | دیابت | دکتر | درمانی | زود | سن | سن | سروصدا | غذا | | مادربزرگ | نوزاد | کودک | کودکان | کرمان | گفتاردرمانی | پسر | بچه | حرف | دیر | دکتر | دارو | دختر | روانپزشک | روانشناس | زدن | سن | سنتی | شفا | طلایی | طب | عطاری | متخصص | چیه | کودکان | کبوتر | کرمان | اثر | بچه | بدم | تخم | حرف | دلیل | دیر | دکتر | داره | دارو | روانپزشک | زدن | سنی | طب | چه | چیه | نگرانی | نزدن | هست | والدین | کرمان | گفتار | گفتاردرمانی | اتیسم | تا | حرف | حرف | دیر | دیر | درمان | راه | رشد | زبان | زدن | سنی | طبیعی | علت | لکنت | مادر | متخصص | معلم | چهارساله | نوین | ناگهان | کودک | کارمند | کبوتر | کرمان | گفتاردرمانی | پنج | پدربزرگ | ارثی | بود | خواننده | خوب | خاله | دو | دوساله | دانشجو | دبیرستانی | دبستانی | دختر | دختر | رئیس | راهنمایی | سنتی | سه | ساله | ساله | ساله | ساله | شروع | شش | طب | عمه | کرمان | گفتار | گفتار | آبریزش | بلع | تسهیل | دهان | دارو | درمانی | رفتار | من | من | نوین | کودک | کودک | کرمان | گفتاردرمانی | ؟ | تاخیر | تاخیر | حرف | حرف | زند | زبانی | زبانی | 18 | 2 | 4 | 50 | مامان | ماهگی | کلمه | کلمه | کودکی | ۱۸ | ۲ | ۴ | ۵۰ | آب | جملات | داستان | سن | سه | سالگی | مختلف | چیست | نشانه | های | کلیشه | ؟ | اولیه | اوتیسم | اتیسم | سنین | خوارگی | شیر | مهارت | پیش | اجتماعی | ارتباطی | دبستان | سنین | 3 | مرکب | نوع | چیست | ۳ | ؟ | اصلی | توره | تیک | حرکتی | ساده | صوتی | عصبی | تقسیم | مزمن | چشم | همزمان | کلمات | کردن | پژواک | تنگ | تکان | تکرار | دادن | سر | شکلک | 5 | لکنت | نقص | چیست | یادگیری | کودک | کودکان | کودکتان | گفتار | ۵ | ؟ | اختلال | بازی | بزرگسالان | تمرکز | توجه | دچار | درمانی | درمانی | روانشناسی | شناخت | عامل | تکالیف | فریاد | نظم | اذیت | بی | 6 | نوشتاری | نوع | هستند | والدین | کلمات | کدام | کردن | کشیدن | ۶ | پاک | پاکن | آموزان | املایی | املاء | از | تقویت | تمرینات | تخته | حافظه | حروف | خاص | خط | دانش | درس | ذ | ز | ض | ظ | غلط |
گروه واتساپ
گروه واتساپ
تصویربرداری حنجره
تصویربرداری حنجره
کار درمانی
کار درمانی
درمان لکنت
درمان لکنت
نوروفیدبک تراپی
نوروفیدبک تراپی
گفتار درمانی
گفتار درمانی
بازی درمانی
بازی درمانی
اختلالات یادگیری
اختلالات یادگیری
درمان بلع
درمان بلع
روانشناسی
روانشناسی
نمایش ویدئو
نمایش ویدئو
صفحه اول
صفحه اول
درباره کلینیک
درباره کلینیک
تماس با کلینیک
تماس با کلینیک
تویتتر
تویتتر
کانال تلگرام
کانال تلگرام
فیسبوک
فیسبوک
اینستاگرام
اینستاگرام
گرفتن نوبت
گرفتن نوبت

ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی


درمان تسهیل صورتی

معمولا علل آبریزش شامل این موارد است: کنترل حرکتی دهانی ضعیف، کاهش تواتر بلع غیر ارادی و کاهش آگاهی حسی

     
آبریزش دهان (Drooling)

آبریزش عبارت است از: از دست رفتن غیر ارادی بزاق و دیگر محتویات دهانی که این مساله تا سن ۱۸-