روند رشد زبان

روند رشد زبان

معیارهای رشد طبیعی زبان از ۱۲ تا ۶۰ ماهگی

میزان رشد واژگان
۱۲ ماهگی : ۲ تا ۶ کلمه علاوه بر ” مامان ” و ” بابا “
۱۸ ماهگی : ۱۰ تا ۲۰ کلمه قطعی در واژگان
۲۴ ماهگی : ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه در گفتار
۳۰ ماهگی : واژگان ۴۵۰ کلمه ای
۳۶ ماهگی : واژگان ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه
۴۲ ماهگی : واژگان ۱۲۰۰ کلمه
۴۸ ماهگی : واژگان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه
۵۴ ماهگی : واژگان با ۱۹۰۰ کلمه
۶۰ ماهگی : واژگان بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه


*********************************************************

میزان رشد میانگین طول گفته ( MLU) از ۱۲ تا ۴۶ ماهگی


رشد میانگین طول جمله در پنج مرحله

مرحله سن تقویمی ( ماه ) میانگین طول گفته
یک ۱۲ تا ۲۶ ماهگی ۱ تا ۲ تکواژ
دو ۲۷ تا ۳۰ ماهگی ۲ تا ۵/۲ تکواژ
سه ۳۱ تا ۳۴ ماهگی ۵/۲ تا ۳ تکواژ
چهار ۳۵ تا ۴۰ ماهگی ۳ تا ۵/۳ تکواژ
پنج ۴۱ تا ۴۶ ماهگی ۵/۳ تا ۵/۴ تکواژ


معیار های رشد مشخصات نحوی در مراحل پنجگانه ( ۱۲ تا ۴۶ ماهگی )

سن رشد و پیدایش مشخصات مختلف زبانی یکسان نیست ولی ترتیب رشد و میزان تغییرات هر مرحله را میتوان بر حسب میانگین طول گفته ( MLU) تعبیر کرد . این میانگین نه تنها در کودکان مختلف ثابت ، بلکه در زبانهای مختلف ثابت است .



* مرحله یک : نقش های معنایی و روابط دستوری ( ۱۲ تا ۴۶ ماهگی )

میانگین طول جمله بین ۱ تا ۲ تکواژ
گفته ها ۱ ، ۲ ، ۳ کلمه ای
روابط معنایی : عامل – عمل ، عمل – مفعول ، عمل – مکان ، جوهر – مکان ، جوهر – صفت ، اسم اشاره – جوهر
جمله های پرسشی با آهنگ خیزان جمله مشخص میشود مانند : ” پیشی ببین؟ “
تعدادکم جمله های پرسشی با : کی ، کجا ، چی …؟
********************************************************

* مرحله دوم : تکواژهای دستوری و تنظیم مفاهیم معنایی ( ۲۷ تا ۳۰ ماهگی )

میانگین طول جمله بین ۲ تا ۵/۲ تکواژ
افزایش تکواژهای دستوری : تکواژ زمان ، جمع ، حرف تعریف ، تکواژ ملکی ، فعل های کمکی ، فعل ربط ( بودن و شدن ) ، حروف اضافه در ( in ) و ، روی ( on) تا مرحله پنجم رشد کودک ۱۰۰% تثبیت نمی شوند .
*********************************************************

* مرحله سوم : پیدایش وجوه مختلف جمله ( ۳۱ تا ۳۴ ماهگی )

میانگین طول جمله بین ۵/۲ تا ۳ تکواژ
افزایش طول جمله به سبب توانایی کودک در کاربرد فعل کمکی و ساخت جمله های پرسشی جمله های منفی شبیه جمله های بزرگسالان
افزایش تعداد جمله های پرسشی : کی ، کجا ، چی …
جمله های پرسشی معکوس
کاربرد عبارت های مودبانه ” لطفا ” ، ” متشکرم “
*********************************************************

* مرحله چهارم : جمله های تو در تو ( تداخلی ) ( ۳۰ تا ۴۰ ماهگی )

میانگین طول جمله بین ۳ تا ۵/۳ تکواژ
تغییرات اساسی زبانی این مرحله که موجب افزایش طول گفته میشود جایگزین کردن جمله در نقش معنایی جمله دیگر است : مانند :
(۱) مفعول – گروه اسمی

(۲) جمله های پرسشی غیر مستقیم

(۳) جمله های ربطی

*********************************************************

* مرحله پنجم : ترکیب جمله های ساده ( ۴۱ تا ۴۶ ماهگی )

میانگین طول گفته ۵/۳ تا ۵/۴ تکواژ
ترکیب دو جمله ساده : مانند : او منو زد و درد میکنم
ترکیب دو جمله ساده همراه با حذف ، مانند : بابا و مامان شکلات دوست ندارند
قید های مکان ، مانند : بالا ، پایین
حرف ربط اصلی ” و “


*********************************************************

۲- توالی رشد توانایی های درک و بیان از تولد تا ۶ سالگی

( نیکولوسی nicolosi) و ( کولینز Collins )

تولد تا ۶ ماهگی
درک بیان
با صدای بلند از جا می پردبه محرک لمسی و حرکتی لبخند بازتابی میزند
اغلب مواقع با شنیدن صدای دوستانه و آشنا ساکت میشود

سریعا” به صدای گفتاری توجه میکند

به صدای خود پاسخ می دهد

لبخند اجتماعی میزند

به لحن خشونت آمیز با گریه پاسخ میدهد

آگاهی وی از محیط افزایش می یابد

به مدت کوتاهی گوشی را نگه داشته و وارسی میکند

به نوفه و صدا با برگشتن به سمت منبع صوت پاسخ میدهد

شروع به درک تغییر زیر و بمی و شدت صوت می کند

به گفتار دوستانه با لبخند و خنده پاسخ میدهد

گریه تولد تمایز نیافتهدر ۸ روزگی غرغرهای صوتی دارد
نوفه های گویی خفیف دارد

برای درد ، گرسنگی و ناراحتی گریه های

متفاوتی دارد

دربازی صوتی غان وغون و شبه واکه سازی

می کند

در تنهایی و با دیدن دیگران و اشیاء غان و غون

میکند

با صدای بلند می خندد

دو هجایی ها را ادا می کند

تک هجا یی هارا تکرار میکند

ازغان وغون برای جلب توجه و بیان نیازهایش

استفاده می کند

اشتیاق خود را با صدا ابراز میکند



تصویربرداری حنجره
کار درمانی
درمان لکنت
نوروفیدبک تراپی
گفتار درمانی
بازی درمانی
اختلالات یادگیری
روانشناسی
درمان بلع
نمایش ویدئو
درباره کلینیک
تماس با کلینیک
تویتتر
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
صفحه اول
گرفتن نوبت
گروه واتساپ