بهترین کلینیک گفتاردرمانی در کرمان

بهترین کلینیک گفتاردرمانی در کرمان

کلینیک تخصصی گفتاردرمانی نوین
بهترین و مجهزترین کلینیک در کرمان
با بیش از ده سال سابقه
تحت نظر متخصصین فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی
با سابقه درمان هزاران بیمار در ده سال اخیر
ارائه خدمات گفتاردرمانی وتخخصی کودکان و بزرگسالان
با پیشرفته ترین دستگاهها



تلفظ صدای ر؟ ایا صدای ر با گفتاردرمانی قابل درمان است؟ تلفظ حرف

تلفظ صدای ر؟ ایا صدای ر با گفتاردرمانی قابل درمان است؟ تلفظ حرف

برای درمان صداها به کلینیک گفتاردرمانی نوین مراجعه کنید
درمان تخصصی حرف "ر" در کرمان توسط اقای کریمی متخصص گفتاردرمانی
صدای "ر" معمولا ناشی از عدم فراگیری صحیح جایگاه تماس زبان با سقف دهان،لثه و...می باشد. در برخی موارد کوتاهی بند زبان ازحرکت رو به بالای زبان ممانعت کرده و صدای "ر" مانند "و یا ی " تلفظ می شود برای مثال "روباه" "یوباه" تلفظ می شود یا "رفتم" "یفتم" تلفظ می شود و یا حذف می شود مانند "رضا" "اضا" تلفظ می شود.
به طور کلی در تمامی موارد با جلسات گفتاردرمانی در کلینیک گفتاردرمانی کرمان نوین با تکنیک های تخصصی حرف "ر" به راحتی قابل درمان است و نیازی به دارو و جراحی ندارد.
این صدا در هرسنی از 3 تا سالمندی قابل درمان است

ابتدا صدای"ز" اموزش داده می شود و سپس با فشار ملایم تیغه زبان به سمت بالا و زنش های ملایم درمان صورت می گیرد.



گفتاردرمانی چیست؟

گفتاردرمانی چیست؟

تولید چیست؟ فرآیندی است که به منظور ادا کردن صداها، هجاها و کلمات رخ می دهد در طی این فرآیند حرکت زبان، آرواره ها، دندانها، لبها و کام در جریان مسیر هوای حنجره، تغییراتی ایجاد می کند که منجر به ادای صداها و کلمات می شود.

اختلال در تولید چیست؟
وقتی فردی بعضی صداها، هجاها و کلمات را نادرست تولید می کند. به صورتی که شنونده گفتار او را نمی فهمد و یادقت بیشتری لازم است، گفترا او درک شود. در این حالت فرد دچار اختلال تولیدی است.

بعضی از اشتباهات تولیدی چه هستند؟

در زمینه اختلالات تولیدی دسته بندی سه گانه ای وجود دارد.

حذف: مثلا تلفظ اُربه به جای گربه
جانشینی: مثلا تلفظ دربه به جای گربه
خرابگویی: مثلا صدای /س/ به صورت نوک زبانی (ث) تلفظ شود.


علت مشکلات تلفظی در کودکان و بزرگسالان چیست؟
مشکلات تولیدی ممکن است در اثر معلولیت های جسمانی مانند فلج مغزی، شکاف کام یا کم شنوایی باشد و یا ممکن است بر اثر مشکلاتی مانند نقایص دهانی رخ دهد(مثل مشکلات دندانی) البته اکثر مشکلات تولیدی ممکن است مشکلی در یادگیری صداهای گفتاری باشد.

آیا لهجه یک مشکل گفتاری است؟
ممکن است برای بعضی افراد لهجه مشکل گفتاری محسوب شود. ما همه دارای لهجه های مختلف هستیم. اصفهانی، تبریزی، مشهدی، تهرانی و… لهجه فقط زمانی مشکل محسوب می شود که با اهداف فرد در زندگی اجتماعی تداخل داشته باشد.

آیا عفونت گوش در دوران کودکی اثری بر تاخیر در یادگیری صداهای گفتاری دارد؟
کودکان با شنیدن گفتار اطرافیانشان، گفتار را می آموزند. این روند یادگیری خیلی زود شروع می شود. اگر کودکان به طور مکرر دچار عفونتهای گوش شوند (در طی دوران رشد گفتار) ممکن است نتوانند صداهای گفتاری را بیاموزند.

آیا مشکل تولیدی کودک خود به خود رفع می شود؟
با گذشت زمان و رشد کودک تمام الگوهای گفتاری کودک قابل درک تر می شود. اما بعضی از کودکان برای یادگیری و تصحیح صداهای گفتاری نیاز به برنامه درمانی دارند. ارزیابی دقیق الگوی گفتاری کودک، میزان شناخت آتی او را تغیین می کند. به این صورت که درمانگر، الگوی گفتاری کودک شما را ارزیابی و تجزیه و تحلیل می کند و بر اساس نتایج مشخص می کند که آیا فرزند شما نیاز به درمان مستقیم، مشاوره و… دارد یاخیر؟

آیا کودکان تمام صداها را به طور همزمان می آموزند؟
صداها به طور متوالی و منظم یادگرفته می شوند. بعض صداها مانند/ پ/ م/ ب/ زودتر یادگرفته می شوند ( تا دو سالگی)، بعضی صداها مانند / ر/ ل / دیرتر یادگرفته می شوند.

در چه سنی تمام صداها به طور صحیح ادا می شوند؟

کودکان باید تا سن ۸ سالگی تمام صداها را بیاموزند. البته اکثر کودکان تا قبل از دبستان، کلیه صداها را می آموزند.

چگونه می توان به کودک کمک کرد تا صداها را درست تلفظ کند؟
با ارائه گفتار صحیح و مثالهای مناسب.
گفتار کودک را قطع نکنید. دائماً گفتارش را تصحیح نکنید. اجازه ندهید کسی او را مسخره کند. در عین حال برایش الگوی مناسبی از گفتار صحیح باشید. کلمه ای را که اشتباه تولید می کند با تاکید به طور صحیح تکرار کنید. مثلاً اگر می گوید ” این یک در به بزرگ است. بگویی، بله این یک گربه بزرگ است. یک گربه سفید، دوست داری گربه ناز کنی؟ ”

آیا به فرد بزرگسالی که دچار مشکلات گفتاری (از نوع تلفظی) است می توان کمک کرد؟

اکثر مشکلات گفتاری بدون توجه به سن افراد قابل درمان است. البته هر چقدر که از مدت زمان ظهور مشکل بگذرد. تغییر دادن و درمان آن مشکل تر می شود. بعضی مشکلات گفتاری، در اثر اختلالا در تکانه های عصبی در ماهیچه های اندام گفتاری رخ می دهد. (دیزآرتری)، که بصورت شلی عضلانی در ماهیچه های صورت، لبها و زبان قابل مشاهده است. درمان این خاتلالات مشکل تر از درمان اختلالات عملکردی (بدون هیچ مشکل عضوی ) است و مدت زمان بیشتری نیاز دارد. مسایل دیگری که ممکن است پیشرفت درمان را تحت تاثیر فرار دهند، مشکلاتی از قبیل اختلالات شنوایی، مشکلات ساخترا دهانی مانند دندانها، میزان توجه به مشکل، هوش و همکاری والدین می باشد.

چه کسی می تواند به شما کمک کند؟
اگر در مورد گفتار خود و یا کودکتان دچار نگرانی شدید با یک آسیب شناس گفتار تماس بگیرید. وی در زمینه ارزیابی و درمان اختلال تولیدی تخصص دارد.

“گفتار درمان کودک شما را ارزیابی می کند و تشخیص می دهد که آیا به درمان نیاز است یا خیر؟”

همچنین در زمینه پیشگیری و درمان اختلالات گفتاری به شما مشاوره می دهد.” به یاد داشته باشید که اقدام هر چه زودتر، بخصوص در مورد مشکلات شدید گفتاری، بسیار اهمیت دارد.”

آیا درمان اختلالات گفتاری مهم است؟
اختلال گفتاری می تواند تاثیر مهمی بر موقعیت اجتماعی، عاطفی، تحصیلی و حتی شغلی داشته باشد. گفتار بخش مهمی در زندگی ماست و نوع صحبت کردن، با کیفیت زندگی رابطه مستقیم دارد.



رشد و تکامل کودک

رشد و تکامل کودک

مهمترین نکته ای که باید در مورد رشد و تکامل کودک خود به یاد داشته باشید این است که کودکان با سرعت های متفاوتی رشد می کنند. مانند تمام کودکان ، فرزند شما نیز در زمان مقتضی می خندد ، سرش را نگه می دارد و اشیاء را به چنگ می گیرد. اما این را بدانید که کودک شما یک انسان منحصر به فرد است . او اعمال خود را صرفاً به این دلیل که در کتابی بیان شده یا شما از او می خواهید و انتظار دارید ، انجام نمی دهد. ” زمان مناسب ” برای او هنگامی است که آمادگی انجام کاری را پیدا کرده باشد . شما نمی توانید سرعت رشد و تکامل کودک را بیشتر کنید ، اما اگر به اندازه کافی عشق ومحبت و توجه به او نشان دهید ، دقیقاً چیزی را به او داده اید که احتیاج دارد.

تکامل کودک شما جدا از جهان پیرامون او اتفاق نمی افتد ، او زمانی درس های لازم برای زندگی را می آموزد که بخشی از این جهان باشد . حضور شما، والدین شما ، خواهران و برادران دیگر، دوستان و اعضای فامیل همه برای آموزش و تکامل او اساسی هستند . او نه تنها به آموزش ، بلکه به عشق و تشویق و حمایت اطرافیان نیز نیازمند است تا هرچه بیشتر شکوفا شود . همچنان که کودک بیشتر و بیشتر رشد و تکامل می یابد، مهارت های شما نیز به عنوان والدین ، متناسب با نیازها و احتیاجات او افزایش می یابد. تا هنگام چهار ماهگی کودک ، احتمالاً توانسته اید یک برنامه روزانه شامل غذا دادن ، پوشک کردن ، بیرون بردن برای پیاده روی و هواخوری در پارک ، حمام کردن و خواباندن او تنظیم کنید.

روند تکامل

تکامل روندی خطی نیست . در برخی موارد به نظر می رسد کودک شما به عقب برگشته . برای مثال ، ممکن است کودک شما که همیشه درطول شب به خوبی می خوابیده برای چند شب متوالی، ناگهان نیمه های شب بدون هیچ علت خاصی هرسه- چهار ساعت یک بار از خواب بیدار شود . به این ترتیب به نظر می رسد که تکامل اوسیری روبه عقب داشته ، اما این روند تکامل در واقع رو به جلو است ؛ زیرا یکی دو هفته بعد متوجه می شوید که هشیارتر شده و بهتر به اطرافیان خود پاسخ می دهد و در طول روز کمتر نیاز به خواب دارد .

اثر تولد بر کودک

انتقال از محیط داخل رحم به فضای اتاق زایمان ، تغییرات زیادی را در دستگاه های بدن نوزاد ایجاد می کند که متعاقب این تغییرات نیازهای جدیدی نیز برای وی به وجود می آورد . مشخص ترین تغییر، تنفس خود به خود و مستقل نوزاد است . در مدتی که نوزاد در رحم است، ریه های وی انباشته از مایع آمینوتیک است ، این مایع در اثر فشاری که هنگام عبور جنین از کانال زایمان بر روی قفسه سینه وی وارد می شود، خارج می گردد. با خروج نوزاد از رحم ، نخستین تنفس صورت گرفته و بلافاصله بعد از اولین عمل دم ، گردش خون جنین متناسب با نیاز نوزاد به اکسیژن در خارج از رحم ، تطابق می یابد . نوزادانی که از طریق سزارین به دنیا می آیند. گاه برای پاکسازی ریه هایشان از مایع آمینوتیک باقیمانده ، نیاز به کمک دارند ؛ زیرا این نوزادن تحت فشار عبور از کانال زایمانی قرار نمی گیرند و طبیعتاً ریه های آنها به خوبی تخلیه نمی شود . همچنین داروهای بیهوشی به کار رفته در طی سزارین می تواند به طور موقت باعث مشکل در عمل تنفس شود. اگر کودک تحت بیهوشی عمومی به دنیا آمده باشد ، ممکن است مثل خود شما تا چند ساعت پس از زایمان کمی گیج و خواب آلوده باشد.

آنچه نوزاد حس می کند

تماس ناگهانی هوا با پوست نوزاد برای حواس وی مانند یک شوک است . درواقع ، نوزادان اغلب در نخستین لحظات تولد ، بیشتر از هر زمان دیگری در طی روزهای نخست ، هوشیار هستند . اگر براثر زایمان ، بیش از حد خسته نیستید و کودک شما نیز هوشیار است ، از فوائد این زمان طلایی حداکثر استفاده را بکنید . او دراین زمان نسبت به لمس پوست شما ، صدا و گرمای شما بسیار حساس است . این دقایق نخستین، فرصتی استثنایی برای شما و کودکتان است تا با یکدیگر آشنا شوید . اما اگر این فرصت دست نداد نگران نباشید ، زمان زیادی در هفته ها و ماههای بعد خواهید داشت.

وزن هنگام تولد

یکی از نخستین سؤالاتی که پس از دانستن جنس نوزاد مطرح می شود، این است که نوزاد چقدر وزن دارد. وزن هنگام تولد مهم است ؛ زیرا معیاری برای میزان سلامت نوزاد است. اما کودکان سالم با هر شکل و اندازه ای متولد می شوند . یک کودک ۳ کیلوگرمی می تواند به اندازه یک کودک ۴ کیلویی سرزنده و پرسرو صدا باشد. هیچ قانون خاصی در مورد وزن وجود ندارد. با این حال یک کودک کمتر از۲/۵ کیلو گرم نیاز به توجه ویژه دارد ؛ زیرا وزن کم وی ممکن است به دلیل کمبود تغذیه مناسب در داخل رحم و یا سایرعوارض بارداری باشد .

عوامل بسیاری وزن نوزاد را تحت تأثیر قرار می دهند، ازجمله سلامتی و وزن شما درهنگام زایمان ، رژیم غذایی شما در طی بارداری ، عملکرد جفت ، ژنتیک ( والدین درشت اغلب نوزادان درشت تری دارند) ، جنس و نژاد.

کودک همچنین درطی اولین هفته بعد از تولد ، وزن از دست می دهد ( کاهش وزنی درحدود ۵ تا ۱۰ درصد وزن هنگام تولد طبیعی تلقی می شود) . در حدود دو تا سه هفته بعد، کودک مجدداً به وزن هنگام تولد برخواهد گشت.

آزمون آپگار

به محض تولد نوزاد، یک پرستار آموزش دیده و یا یک متخصص اطفال، به کمک تست آپگار، میزان سلامت کودک شما را ارزیابی می کند. این آزمایش یک تا پنج دقیقه بعد از تولد انجام می گیرد و هدف آن اطمینان از وضعیت کودک و احتمال نیاز وی به کمک های ویژه برای تطابق جدیدش است. برای انجام این آزمون، معیارهای زیر اندازه گیری می شوند:

تعداد ضربان قلب
تنفس
قوام عضلانی
پاسخ های رفلکسی
رنگ پوست
این تست تنها سنجشی از میزان سلامت عمومی نوزاد است و نمی تواند چگونگی سلامت وی را در حین رشد و یا شخصیت او را درآینده پیش بینی کند.

نمره گذاری آپگار

به هر کدام از معیارهای ذکر شده در بالا سه نمره ، داده می شود . نمره ۲ نشان دهنده مناسب بودن معیار مورد نظر است . به عنوان مثال به ضربان قلب بالای ۱۰۰ ضربه در دقیقه ، تنفس خوب و طبیعی و پوست ، هر کدام ۲ نمره داده می شود. سپس این نمرات باهم جمع می شوند تا نمره کلی آپگار مشخص شود ( حداکثر نمره آپگار۱۰ است ) .

اکثر نوزادان ، نمره آپگار ۷ یا بالاتر دارند و تنها تعداد کمی ۱۰ نمره کامل را به خود اختصاص می دهند . اگر نمرات آپگار کودک شما در اغلب موارد ذکر شده خیلی پایین باشد ( به عنوان مثال اگر تنفس وی نامنظم است ، ضربان قلبش پایین و رنگ پوستش پریده یا متمایل به آبی است)، به وی اکسیژن داده می شود. اگر بعد از تنفس داده شده ، آپگار وی همچنان پایین بماند، ممکن است جهت اقدامات پزشکی کامل تر به یک بخش مراقبت ویژه نوزادان انتقال داده شود. رشد جنین در انتهای بارداری تا حد زیادی بستگی به وضع اقتصادی و اجتماعی خانواده دارد. در صورتی که مادر رژیم غذایی نامطلوب داشته باشد، سیگار بکشد، یا مصرف کننده مواد مخدر باشد وزن نوزاد کاهش می یابد.

نوزاد ممکن است از خیلی جهات باعث تعجب شما شود. برای مثال پوست اغلب نوزادان لکه لکه بوده و کمی آبی به نظر می رسد. این مسئله امری طبیعی بوده و در طی چند روز آینده ظاهر نوزاد تغییرات زیادی می کند. وزن متوسط نوزاد حین تولد ۲۵۰۰ گرم تا ۳۴۰۰ گرم است و به عواملی مثل نژاد ، وضع اقتصادی خانواده ، جثه والدین ، تعداد زایمان های مادر و ارتفاع محل سکونت بستگی دارد.

بزرگسالان اغلب می گویند خاطرات مربوط به دوران پیش دبستانی را بندرت می توانند به یاد بیاورند اما شیرخواران واقعا رویدادها را به خاطر می سپارند شیرخواران فراموش هم می کنند. فراموش کردن شیرخواران سریعتر از بزرگسالان هم رخ می دهد. تا همین اواخر پژوهشگران معتقد بودند که مغز شیرخواران ناتوان در ساخت خاطرات است اما تحقیقات جدید خلاف موضوع را نشان می دهد، اگرچه تکامل حافظه در بین شیرخواران کاملا متنوع است اما همه کودکان فوق العاده باهوشند. شیرخواران در استخراج اطلاعات از محیط خیلی خوب کار می کنند، توانایی ساخت خاطرات بستگی به شبکه ساختارها در مغز دارد و این موضوع در زمانهای مختلف توسعه می یابد. از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی حافظه از حدود ۲۴ ساعت به یک سال افزایش می باید، خاطرات بزرگسالان از دوران کودکی عمدتا مربوط به مسائل عاطفی خواه مثبت و یا منفی است، زندگی ما کاملا بستگی به توانایی ما به یاد آوردن گذشته دارد و این موضوع در طی دو سال اول عمر تکامل می یابد.

شیرخواران به چیزهای جدید مدت طولانی تر نسبت به چیزهای آشنا نگاه می کنند و یا خیره می شوند، شیرخواران متولد از مادران دیابتی در معرض خطر از دست دادن حافظه هستند . چنین کودکانی ممکن است دچار کمبود اکسیژن و آهن قبل از تولد باشند و این امر می تواند رشد حافظه انها را دچار آسیب سازد این مشکل در کودکان مادر دیابتی که طی بارداری دیابت آنها تحت کنترل است رخ نمی دهد.



ارزیابی دوره پیش از ارتباط هدفمند و هوشمند

ارزیابی دوره پیش از ارتباط هدفمند و هوشمند

ویژگی این دوره: این دوره در بازه ی زمانی یک تا ۸ ماهگی بوده و در آن کودک قصد برقراری ارتباط ندارد ولی والدین رفتار کودک را هدفمند قلمداد می کنند.
جنبه های ارزیابی

ارزیابی تحول غذاخوردن و حرکات دهانی
ارزیابی صداسازی( قان و قون)
۱- ارزیابی تحول غذاخوردن و حرکات دهان

علاوه بر ارزیابی مواردی که در دوره نوزادی انجام می گیرد، رفتارهای خوردن و آشامیدن کودک، با استفاده از چک لیست، توسط والدین و یا آسیب شناس گفتار و زبان در حین مشاهده کودک، بررسی می شود.
نمونه ای از سئوالات چک لیست:

چه کسی به کودک غذا می دهد؟
در هنگام تغذیه کودک در چه وضعیتی است؟
آیا کودک از یک سینه بهتر از سینه دیگر می خورد؟
آیا کودک به قدرت عمل مکیدن را انجام می دهد؟
در هر وعده، کودک چه مقدار شیر می خورد؟
فواصل تغذیه کودک چقدر است؟
تغذیه کودک چقدر طول می کشد؟
در طول روز چند بار شیر می خورد؟
آیا کودک در هنگام شیر خوردن هوشیار است و به مادرش نگاه می کند؟
آیا کودک می تواند در هنگام شیر خوردن، آرواره،سر و تنه اش را کنترل کند؟
آیا در هنگام شیر خوردن، حالت تهوع، سرفه یا گاز گرفتن ایجاد می شود؟
ایا بنظر می رسد که در بلعیدن تاخیر دارد؟
آیا کودک بین مکیدن، بلعیدن و تنفس هماهنگی وجود دارد؟
آیا هنگام شیر خوردن، شیر از دهانش خارج می شود؟

۲- ارزیابی صداسازی

نمونه صداسازی:
صداسازی هایی انتخاب شوند که در موقعیت راحت تولید شده اند.
صداسازی هایی که شبیه واکه، همخوان و صداهای گفتاری هستند و با خروج فشار جریان هوا همراه هستند، مد نظر هستند.
۲۰ دقیقه نمونه، حدود ۷۰ موقعیت صداسازی را فراهم می کند. در مواقعی که کودک همکاری نمی کند، ۵۰ تا ۷۰ موقعیت صداسازی تقریبا برای ارزیابی مناسب اند.
صداسازی ها توسط، مشاهده مستقیم درمانگر و گزارش والدین ثبت می شود.


سرعت قان و قون: تعداد صداها( نه هجاها) تقسیم بر زمان ضبط نمونه صداسازی. بطور طبیعی، با افزایش سن بخصوص بعد از ۶ ماهگی، باید بر سرعت قان وقون افزوده شود.
تعداد همخوان ها به واکه ها:تعداد همخوان ها به واکه ها تقسیم و ضربدر ۱۰۰ شود. بطور طبیعی، در صد همخوان ها نسبت به واکه ها، در سال اول افزایش می یابد.
قان وقون چند هجایی: در نیمه دوم سال اول، تعداد هجاهای قان و قون افزایش می یابد(cv/cvcv// / ماما/ بابا/ ) و در پایان سال اول، همخوان های هجاهای قان و قون متفاوت می شوند.

ارزیابی ارتباط والدین-کودک

آسیب شناس گفتاروزبان، با استفاده از چک لیست، چگونگی تعامل والدین با کودک را مشاهده و سپس بررسی می کند.
نمونه هایی از سئوالات چک لیست
احساس رضایت و مثبت بودن در هنگام برقراری ارتباط.
حساسیت مادر در مقابل سرنخ های کودک برای تعامل یا ارتباط برقرار نکردن.
پذیرفتن وضعیت کلی کودک.
میزان تعامل و تمایل دوطرفه کودک و والدین.
والدین از وسایل و یا از فعالیت ها به چه شکل استفاده می کنند که کودک را تشویق به ارتباط کند.
میزان صحبت کردن مادر با کودک و قان قون کردن با او چقدر است؟
مادر به چه میزان می تواند توجه کودک را جلب کند و او را وادار به تعامل کند.



گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی کودکان

حدود یک سالگی نامش را تشخیص می دهد علاوه بر “ماما” و “بابا” دو سه کلمه می گوید کلمات خانواده را تکرار می کند آموزش های ساده را درک می کند کلمات را به عنوان نماد اشیا تسخیص می دهد: ماشین (اشاره به گاراژ)


بین یک و دو سالگی

مفهوم نه را درک می کد
حدود ۱۰ تا ۲۰کلمه (اسامی) را استفاده می کند
عبارات دو کلمه ای به کار می برد مثل: ” بابا بای بای”
با دست “بای بای” می کند و دالی موشه بازی می کند
صداهای حیوانات خانگی را در می آورد
وقتی از او یک اسباب بازی خواسته می شود آنزا می دهد
از کلماتی مثل “بیشتر” برای ساختن آنچه می خواهد اتسفاده می کند
به خودش، انگشت، چشم و بینی خود اشاره می کند
وقتی از او خواسته می شود شیئی را از اتاق دیگر بیاورد انجام می دهد




بین دو و سه سالگی

قسمتهای مختلف بدن را می شناسد
با خودش و عروسکهایش به مکالمه می پردازد
می پرسد “آن چیه؟” و “مال من کو؟”
گفته های دو کلمه ای منفی به کار می برد مثل “میخوام نه”
با اضافه کردن علامت جمع کلماتی مثل “کتابها” می سازد
حدود ۴۵۰ واژه در خزانه لغاتش دارد
نام خود را بیان می کند و با جمع کردن انگشتانش سن خود را نشان می دهد
اسامی و افعال را به هم وصل می کند و عبارتی مانند “ماما برو” می سازد
مفاهیم ساده ی زمانی را می فهمد مانند “دیشب” و “فردا”
از ضمیر “من” به جای نامش استفاده می کند
سعی می کند توجه بزرگترها را به خود جلب کند”منو نگاه کن”
دوست دارد داستان مشابه را تکراری بشنود
ممکن است وقتی منظورش “بله” است “نه” را بکار ببرد
با دیگر بچه ها به خوبی بزرگتر ها صحبت می کند
به جای گریه و کتک مشکلاتش را با گفتگو حل می کند
با کلمه سوالی “کجا” سوال می پرسد
تصاویر و چیز های عمومی را نام می برد
جملات کوتاهی مشابه این موارد را می گوید: ” من بیشتر میخوام” یا “من شیرینی میخوام”
۳ تا ۴ رنگ را تطبیق می دهد، کوچگ و بزرگ را هم می داند


بین سه و چهار سالگی

می تواند یک قصه تعریف کند
جملات ۴ تا ۵ کلمه ای طولانی دارد
خزانه واژگانش نزدیک به ۱۰۰۰ کلمه است
حداقل یک رنگ را نام می برد
کلماتی مانند دیروز، تابستان، وقت ناهار، امشب، کوچک و بزرگ را می فهمد
شروع به اطاعت از دستورات می کند مثل “این پازل را بگذار زیر صندلی”
نام خانوادگی خود و نام خیابانی که در آن زندگی می کند می داند و چند شعر کودکانه می خواند


بین چهار و پنج سالگی

جملات طولانی در حد ۴ تا ۵ کلمه دارد
زمان گذشته را به درستی به کار می برد
حدود ۱۵۰۰ واژه در خزانه ی لغاتش ارد
رنگ های قرمز، آبی، زرد و سبز را نشان می دهد
سه گوش، دایره و چهار گوش را می شناسد
مفاهیم صبح، بعد و شب را می فهمد
می تواند راجع به موقعیت های انتزاعی و خیالی صحبت کند مثلا من امیدوارم، ای کاش …
سوالات زیادی می پرسد مثل : کجا؟ چرا؟


بین پنج و شش سالگی

جملات طولانی ۵ تا ۶ کلمه ای دارد
حدود ۲۰۰۰ کلمه در خزانه ی لغاتش دارد
کاربرد اشیا را بیان می کند (باقاشق غذا می خوریم) و می تواند بگوید اشیا از چه ساخته شده اند
موقعیت اشیا را نسبت به هم می داند مثلا “کتاب روی میز هست”
آدرسش را می داند
پول را می شناسد
متضادهای عمومی را می داند مثل “بزرگ و کودک”
مفهوم شباهت و تفاوت را درک می کند
تا ده شی را می شمارد
برای کسب اطلاعات سوال می پرسد
دست راست و چپ خود را تشخیص می دهد
از انواع جملات استفاده می کند مثلا “اجازه بدید بعد از خوردن برم خرید”

منبع

وبسایت ldonline.org بخش Speech and language milestone chart



گروه واتساپ
تصویربرداری حنجره
کار درمانی
درمان لکنت
نوروفیدبک تراپی
گفتار درمانی
بازی درمانی
اختلالات یادگیری
درمان بلع
روانشناسی
نمایش ویدئو
صفحه اول
درباره کلینیک
تماس با کلینیک
تویتتر
کانال تلگرام
فیسبوک
اینستاگرام
گرفتن نوبت