مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
تمرینات برای لب ها
باز و بسته کردن سریع لبها با همخوانهای /p/ و /b/ کشیدن و غنچه کردن لبها تکرار واژه های /i/ و /u/ به حرکت زیاد لبها تحریک دمایی لبها با استفاده از یخ، حرکت یخ از وسط لب به کناره ها ویا موضعی تر در آبریزش یکطرفه
نگه داشتن اشیا مختلف بین لبها مثل نی، قاشق پلاستیکی و … برای افزایش آگاهی حسی
استفاده از ذاهای گوناگون مثل ماست، کره ی بادام زمینی و تشویق بیمار به منظور ماساژ دادن لبها به هم
استفاده از انگشت برای کشیدن سریع لبه ی لب فوقانی و تحتانی
تمرین خنده : بیمار با اشاده ی درمانگر می خندد و خنده را متوقف می کند ، وقتی خنده متوقف می شود بیمار باید لبها را باز کند و دوباره ببندد
بیمار باید لبهایش را بسته نگه دارد در حالی که درمانگر سعی می کند انها را به آرامی باز کند
بیمار باید لبها را ببندد و در عین حال دندانها را باز و بسته کند
تمرین دم و بازدم با بینی نه با دهان
قبل از عمل بلع، بیمار باید یک لیوان یا فنجان را با لبهایش نگه دارد
نگه داشتن اشیاء کوچک مثل دکمه و قرار دادن آن بین لبها و دندانها
تحریک گونه ها از سمت داخل دهان بوسیله ی مسواک، شی سرد یا انگشتان
تمرینات مقاومتی ، بیمار لب فوقانی را به پایین می کشد در حالی که درمانگر با استفاده از آبسلانگ مقاومت ایجاد می کند یا فشار دادن گونه ها توسط زبان در حالی که درمانگر در مقابل بیرون آمدن لپ ها مقاومت می کند
– تمرینات زبان و فک تحتانی
بلند کردن نوک زبان: قرار دادن نوک زبان در ستیغ لثوی و نگه داشتن آن به مدت ۲ ثانیه
پس از تمرین فوق جارو کردن کام توسط نوک زبان
استفاده از همخوانهای /t/ و /d/ به منظور تماس سریع و آزاد سازی نوک زبان از لبه ی فک
استفاده از صدا های /s و/ch/ به منظور تماس کناره های زبان با کام و کمک به لوله کردن زبان ( صدای /ch/ به تماس وسط زبان با نرم کام کمک می کند
استفاده از صداهای /k/ و/g/ برای افزایش تماس خلف زبان با نرمکام ( انجام ترکیباتی مانند /taka/ یا /chaka/ برای بهبود حرکت زبان موثر است)
تمرینات دامنه ی حرکتی در ابتدا بوسیله ی جویدن گاز پانسمان و سپس با مقادیر اندکی غذا انجام می شود.
برای بهبود آگاهی حسی از تحریکات فشاری و دمایی استفاده می کنیم شامل:
قرار دادن قاشق سرد در نوک، تیغه و خلف زبان ، فشار کمی وارد می شود و بیمار باید قاشق را بلند کند
درمانگر کام را با آبسلانگ یا پنبه لمس می کند و بیمار باید آن محل را با زبان نشان دهد
دادن مواد سرد یا ترش به بیمار
تشخیص سایز و بافت بلعه هایی که به بیمار داده می شود
حرکات فک تحتانی: بیماران با حرکت کاهش یافته ی مندیبل نیازمند استفاده از ترابایت (therabite) به منظور افزایش باز شدن دهان هستند
تمرینات مقاومتی مثل بالا یا پایین بردن مندیبل در حالی که درمانگر با فشار بر چانه مخاافت می کند
تمرینات مکیدن ، تماس زبان و کام را افزایش می دهد و به مدیریت بزاق کمک می کند
منبع
Murray T, Carrau RL. (2006).Clinical Management of Swallowing Disorders
اختلال یادگیری ، انواع اختلال یادگیری
اختلال یادگیری انواعی دارد که در زیر به آنها می پردازیم
✅ dyslexia دیسلکسیا شناخته شده ترین نوع اختلال یادگیری است. افراد دارای این اختلال در خواندن و درک مطلب مشکل دارند. این اختلال به شیوه های مختلفی تظاهر پیدا می کند.
- کودک در صدا کشی کردن مشکل دارد
- صداهای مشابه به هم را تشخیص نمی دهد
- دربخش کردن کلمات مشکل دارند
- روان نمی خوانند
تفاوت کار متخصص توانبخشی (کاردرمانگر وگفتاردرمانگر) ویژه اختلال بلع با معلم و روانشناس چیست
✔ اگر کودک شما بواسطه نداشتن معلم یا نرفتن به مدرسه یا ضعیف بودن سیستم آموزشی مدرسه صرفا درس های کتاب را فرا نگرفته است معلم خصوصی می تواند راهگشا باشد
✔ اگر کودک شما یادگیری خوبی دارد اما بدلیل شرایط نامناسب خانواده مانند طلاق، اختلاف یا بد رفتاری با کودک یا رفتار نامناسب از سمت همکلاسی یا معلم انگیزه برای یادگیری ندارد روانشناس می تواند با ارائه راهکارهای انگیزشی مشکل را حل کند
✅ اما اگر کودک شما علی رغم تلاش نمی تواند یاد بگیرد، دچار ضعف حافظه است، صداها را جابجا می نویسد، کند می نویسد ، در ترکیب و بخش کردن مشکل دارد، بدخط است، کلمات مشابه را تشخیص نمی دهد، فراموش می کند، کلمات را جا می اندازد، اختلال گفتار همراه با یادگیری دارد، ضعف عضلات دست دارد، بیش فعال است و تمرکز ندارد
- متخصص توانبخشی ( کاردرمانگر و گفتاردرمانگر) می تواند به درمان کودک شما کمک کند
- کاردرمانگر به ادراک و مهارت های حرکتی تخصصی ویژه نوشتن کمک می کند
- گفتاردرمانگر به ادراک واج ها ، حافظه فعال و دستکاری واج ها، حل مسله و درک مطلب می پردازد
استفاده از نوروفیدبک در چند جلسه اثرات درمانی آن ظاهر می شود؟
استفاده از نوروفیدبک در چند جلسه توصیه می شود؟
به منظور هر چه بهتر شدن نتایج بدست آمده و پایداری بیشتر اثرات آن ۳۰ تا ۴۰ جلسه مستمر استفاده از دستگاه توصیه می شود. برخی از افراد به جلساتی بیش از این تعداد و برخی به جلسات کمتری احتیاج دارند. تعداد جلسات باید در حدی باشد که درمان تکمیل شود و تغییرات به وجود آمده در مغز حک شوند و به شکل عادت در آیند.
فاصله بین جلسات باید چقدر باشد؟
بسته به نوع مشکل مراجع،حداقل دو تا سه جلسه در هفته توصیه می شود.بدیهی است که مستمر بودن جلسات نقش اساسی در روند بهبودی و بالا بردن توجه و تمرکز مراجع خواهد داشت.
پس از چند جلسه اثرات درمان ظاهر می شود؟
ممکن است در چند جلسه اول مرجع متوجه هیچ تغییری نشود اما پس از گذشت10الی 15 جلسه روند رو به مثبت بطور محسوس در مراجع دیده شود.