مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
اختلال بلع
بیماری اختلال در بلع چیست و چطور درمان میشود؟
بیماری دیسفاژی, عفونت سیستم تنفسی
اختلال بلع به هرگونه مشکل خوردن مواد غذایی و آشامیدن مایعات گفته می شود و در واقع اختلال بلع، مشکل در انتقال مواد غذایی جامد یا مایع از دهان تا معده است.
وقتی اختلال بلع (دیسفاژی) به موقع تشخیص داده نشود و بدون درمان بماند، احتمال خطر ابتلا به آسپیراسیون و پنومونی (عفونت سیستم تنفسی) ناشی از آن بالا می رود.
برخی از بیماران مبتلا به آسپراسیون خاموش هستند و علائم آسپیراسیون مثل سرفه یا گلوپاک کردن را نشان می دهد.
در صورتی که اختلال بلع یا دیسفاژی تشخیص داده نشود می تواند منجر به کاهش وزن بدن، از دست دادن آب بدن و ضعف عمومی شود و به طور کلی کیفیت زندگی خود را کاهش می دهد.
علائم بیماری
تظاهرات و علایم بیماری که دشواری بلع در هنگام عبور غذا از حلق به مری داشته باشد، به این صورت است: گیرکردن غذا در گلو، صدای خشن یا غرغرهمانند، برگشت غذا از بینی یا احساس خفگی، بلعهای مکرر و پشت سرهم، صاف کردن مکرر گلو، سرفه و ذاتالریه (عفونت ریه) #اگر کسی هنگام انتقال لقمه از جلوی دهان به عقب مشکل داشته باشد و یا غذا به بیرون ریخته شود ناشی از ضعف در عضلات زبان و گونه و عضلات صورت می باشد
#اگر فردی بلافاصله بعد از قورت دادن غذا مشکل داشته باشد، در مرحله عبور غذا از حلق به مری مشکل دارد
بیماری دیسفاژی, عفونت سیستم تنفسی
علل بروز مشكلات بلع چیست؟
اشكالات بلع در تمام سنین می تواند بروز كند اما در افراد مسن و کودکان فلج مغزی احتمال بروز آن بیشتر است. عوامل مختلفی می توانند سبب ایجاد اشكال در بلع شوند كه عبارتند از:
عادت های بد غذا خوردن: سریع خوردن، خوردن لقمه های بزرگ، خوردن در حالت دراز كشیده، ننوشیدن آب كافی هنگام خوردن غذا و ضعف عضلات صورت زبان و حنجره . همه مواردی هستند كه می توانند سبب ایجاد اشكالات بلع شوند. اگر به دلیل درد دندان نتوانید غذا را خوب بجوید نیز دچار مشكلات بلعی می شوید.
مشكلات عصب یا عضله: افرادی كه سكته مغزی داشته اند یا بیماری پاركینسون، ام اس، تحلیل عضلانی یا میاستنی گراو دارند احتمال درد با اشكال در بلع مواجه شوند. این بیماری ها می توانند اعصاب و عضلات زبان حلق و حنجره (اپی گلوت) و مری را دچار مشكل كرده و غذا در دهان به راحتی به حلق و مری انتقال داده نمی شود و یا آهسته در مری حركت می كند یا در مری گیر كند.
مشكلات مری: شرایطی مانند بازگشت اسید معده به مری (رفلاكس) می تواند باعث آسیب مری و ایجاد زخم شود. زخم و بافت آسیب دیده باز شدن مری را دچار مشكل كرده و در نتیجه منجر به اختلالات بلعی می شود.
سایر اختلالات: برخی سرطان ها، بزرگی تیروئید یا بزرگی قلب منجر به افزایش فشار مری شده و اختلالات بلعی ایجاد می شود.
درمان اختلال بلع
**بیماران با ضعف عضلانی مانند فلج و سکته مغزی که دارای ضعف در عضلات بلع در نواحی دهان حلق و حنجره هستند با تقویت عضلات درگیر در بلع توسط پاتولوژیست گفتاروزبان و بلع درمان می شوند و بهترین متخصص جهت تشخیص و درمان اختلال بلع متخصص پاتولوژی گفتار زبان و بلع می باشد.
چند توصیه:
**اگر سیگار می کشید و مشکل بلع دارید ، حتماً برای معاینه بیشتر نزد پزشک بروید . هر اختلال بلع که به تنش ، هوا ، یا عادات شخصی مربوط نباشد ، باید به پزشک اطلاع داده شود .
***آرامش داشته باشید . تنش و فشار روانی باعث مشکل شدن بلع هم می شود . هر چیزی که آرامش را به شما بازگرداند . مثل ورزش - ماساژ ، یوگا ، نفس عمیق - فشار را از روی گلویتان هم برمی دارد . کمپرس آب گرم بر روی گلو هم تا حدی ماهیچه های آن را شل می کند .
****هوا را مرطوب کنید . چون بسیاری از اختلالات بلع ناشی از خشکی هواست ، مرطوب کردن هوا می تواند کمک کننده باشد . بعضی متخصصان خوردن روزانه لااقل هشت لیوان آب را هم توصیه می کنند . هوا باید ۳۵ تا ۴۰ درصد رطوبت داشته باشد . گذاشتن دستگاه در اتاق خواب مؤثر است . گرچه تأثیر هوای مرطوب گرم یا سرد هنوز مورد بحث است ، ولی هوای خنک و مرطوب برای گلو بهتر است .
******برگشت اسید را درمان کنید . اگر احساس برگشت اسید معده به گلو دارید ، راه های زیادی برای کنترل آن وجود دارد ، از جمله ترک کافئین ، الکل ، شکلات و سیگار .
******وضع بدن را معاینه کنید . گر چه ناهنجاری جسمانی نادر است ، پزشک ممکن است علت احتمالی اختلال بلع را ناشی از آن بداند . پس با روش خوردن نمک باریم و عکس برداری با پرتو ایکس گرفتگی احتمالی ماهیچه اسفنکتر حلق مشخص می شود . تنگی این ماهیچه نخست با دارو و سپس با روشی خاص برای گشاده کردن آن در مطب رفع می شود . این روش بسیار مؤثر است . در موارد شدیدتر ، جراح ماهیچه را پاره می کند تا شل شود .
******گرفتاریهای مادرزادی و بیماریی که دیورتیکولوم زنکر نام دارد - که در آن ، پوشش درونی مری کیسه ای
تغذیه با لوله یNG
اگر بیماری توان بلع خود را از دست بدهد از رویکردهای جایگزین برای تامین نیاز بدن به غذا استفاده میشود مانند:
NG tube
Peg
اما به یاد داشته باشید:
✔️لوله ی NG باید موقتا تا زمان بهبودی استفاده شود و درمان نیست
✔️استفاده طولانی NG باعث آسیب به مخاط بینی و ایجاد آسیب میشود
✔️استفاده طولانی باعث کم حس شدن یا از بین رفتن حس های دهانی میشود
✔️بلع دردناک و درد حنجره ایجاد میکند
💥💥حتما باید با کمک بلع تراپیست فرد به تغذیه دهانی دست پیدا کند و NG برداشته شود
📌برای دیدن کلیپ های مراجعین درمان شده به پیج اینستاگرام ما سربزنید:
goftardarmani _kerman_novin
دلایل اختلال بلع:
اختلال بلع دلایل بسیار زیادی دارد از جمله:
🔹سرطان های مری و حنجره،سیگار کشیدن
🔹بیماری های نورولوژیک مانند ام اس،پارکینسون
🔹تولد نارس نوزادان
🔹سکته مغزی و فلج مغزی
🔹مشکلات گوارشی(رفلاکس،آشالزی و…)
🔹شوک عاطفی و مسائل روانشناختی
🔹پرکاری حنجره(داد زدن زیاد،گریه کردن،استرس محیط کار،)
🔹خشکی محیط و بدن(مصرف کم آب و عدم رطوبت محیط)
⭕️در بسیاری از موارد تمام آزمایشات پزشکی فرد نرمال است اما همچنان شکایت عدم توانایی در بلعیدن را دارد در این صورت به احتمال زیاد اسپاسم،گرفتگی عضلات حنجره و بدعملکردی حنجره مانع اصلی بلعیدن است.
✔️متخصص گفتاردرمانی با آزادسازی عضلات حنجره و ایجاد توازن در عملکرد حنجره به رفع و درمان اختلال بلع کمک میکند.
📌جهت مشاهده کلیپ های افراد درمان شده به ادرس اینستاگرام ما مراجعه فرمایید:
goftardarmani_kerman_novin
اختلال بلع و علایم آن
علائم دیسفاژی:
v ناتوانی در بلعیدن مواد غذایی و حتی بزاق دهان خودشان(شایعترین علامت)
v سرفه کردن در هنگام خوردن و نوشیدن یا بلافاصله بعد از آن
v ضعیف شدن صدای فرد در حین خوردن یا اندکی پس از آن وجود صدایی وزوز مانند در مسیر تنفسی در حین دم و بازدم
v ابتلای بیمار به عفونت سیستم تنفسی(پنومنی) به دلیل آسپیراسیون مکرر
v ورود مواد غذایی به مسیر هوایی (آسپیراسیون)
v کاهش وزن و ایجاد علائم سوء تغذیه به علت کم خوریهای بیش از حد
v بالا رفتن درجه حرارت بدن از1ـ30 دقیقه پس از غذا خوردن
بطور کلی علائم اختلال بلع در بیماران مبتلا به سکته های مغزی از نوع آمبولیک و بیماران سرطانی پیشرونده است وبا گذشت زمان باعث بروز ناتوانی بیشتری خواهد شد. بیماران مبتلا به این اختلال از به هم خوردن روند طبیعی زندگی شان و ایجاد ناراحتی در تغذیه دچار نابسامانی های جسمی و روحی می شوند.
اختلال بلع ، گفتاردرمانی تخصصی بلع
اختلال بلع یا دیسفاژی به سختی در بلعیدن گفته می شود و علائم مختلفی دارد. در این اختلال ممکن است فرد در انتقال غذاها یا مایعات از دهان به معده یا فقدان حس حلقی و انواعی از بی کفایتی ها در مکانیسم بلع داشته باشد.
✅دیسفاژی از برخی دیگر اختلالات باید متمایز گردد مانند odynophagia که همان بلع دردناک است یا globus که احساس وجود چیزی مانند لامپ یا شی در گلو است .
?ممکن است فرد همزمان دیسفاژی و ادینوفاژی داشته باشد یا دیسفاژی با گلوبوس یا دیسفاژی با هر دو علامت را داشته باشد.
✴نوعی از اختلال بلع که فاگوفوبیا نامیده می شود در نتیجه ترس از بلعیدن است و فرد بدون مشکل در سیستم بلع بدلیل مشکلات روانشناختی از بلعیدن می ترسد.
" علم را بیاموزیم و از خرافات فاصله بگیریم"
مطالب مرتبط با جستجو
#اختلال_بلع | #بلع_چیست | #بلع_درمانی | #درمان_بلع | #دکتر_بلع | #دکتر_بلع_کرمان | #غذا_خوردن | اختلال_بلع | بلع_تراپیست | تغذیه_دهانی | درمانگر_بلع | دکتر_بلع | سکته_مغزی | ضربه_مغزی | گفتاردرمانی | لوله_NG | 09138407112 | آبریزش | اختلال | استفراغ | بلع | پیر | تلفنی | تهوع | جوان | خوردن | درمانی | دهی | سالمند | سرفه | سینه | غذا | کرمان | گفتار | گفتاردرمانی | گلوپریدن | مادر | متخصص | مکیدن | نوبت | نوزاد | نوین | احساس | بلع | پریدن | جامد | حنجره | خوردن | روان | سکته | غذا | کرمان | گفتاردرمانی | گلو | مایع | ورم |راهکارهایی برای افزایش تمرکز
📝راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کودکان
1- اولين نکته اي که بايد به آن توجه کنيد اين است که هرگز به کودک اين برچسب را نزنيد که «تو عمدا توجه نمي کني» يا «عمدا حرف هاي ما را ناديده مي گيريم. درجه هاي از حواس پرتي مربوط به کارکرد مغز کودکان است. آگاهي کودکان از محيط اطراف به مراتب کمتر از بزرگسالان است.
به عنوان مثال وقتي کودکي هنگام عبور از خيابان، زيپ لباسش را مي بندند، ممکن است ديگر قادر به تشخيص رفت و آمد خودروها نباشد، در حالي که اين کار براي فرد بزرگسال مشکلي نيست. يک بزرگسال به تدريج ياد مي گيرد که محرک هاي بي اهميت را ناديده بگيرد و تمرکزش را روي يک موضوع حفظ کند اما اين کار براي يک کودک ممکن است بسيار مشکل باشد.
2- حواستان باشد که تذکر لحظه به لحظه، جريمه بابت انجام ندادن يک تکليف يا اشتباه انجام دادن آن به علت حواس پرتي و محروم کردن او از علايقش، در اين موارد نه تنها چاره ساز نيست، بلکه مشکل او را چندبرابر مي کند، تا جايي که از تحصيل و مدرسه بيزار مي شود.
3- اگر کودک زياد جنب و جوش مي کند و انرژي زيادي دارد، اول به او فرصت بازي بدهيد تا آرام شود و مقداري از انرژي اش با بالا و پايين پريدن و قايم باشک بسوزد، بعد از او بخواهيد کارش را انجام بدهد و پيش از پايان يافتن مقداري از تکاليف که مشخص کرده ايد از جايش بلند نشود.
4- با مکعب هاي رنگي شکل هاي ساده اي به عنوان الگو بسازيد و از فرزندتان بخواهيد پس از مشاهده مانند الگوي شما بسازد. پس از چند بار موفقيت، در مراحل بعدي، پس از ساختن الگوي مورد نظر، از کودک بخواهيد بادقت آن را مشاهده کند، سپس روي آن را بپوشانيد و از کودک بخواهيد مانند شما آن را بسازد. در مراحل بعدي از الگوهاي پيچيده تر استفاده کنيد.
5- در تست هوش وکسلر بخشي وجود دارد که در آن کارت هايي به کودک نشان داده مي شود. در اين کارت ها قسمتي از شکل ناقص است و کودک بايد در زماني محدود آن نقص را شناسايي کند. شما هم مي توانيد از اين کار براي افزايش دقت فرزندتان استفاده کنيد. يعني از کارت هايي که تصويرشان ناقص است، استفاده کنيد.
6- سعي کنيد در مواردي که مي خواهيد کودک تمرکز بيشتري داشته باشد (مثل کلاس درس يا اتاقي که تکاليفش را انجام مي دهد)، محيط را به گونه اي طراحي کنيد که داراي کمترين عامل تحريک کننده براي کودک باشد.
7- به کودک برچسب نزنيد. منظور از برچسب زدن اين است که به خاطر يک رفتار خاص، يک خصلت را به کودک نسبت دهيد. وقتي به او برچسب «حواس پرت» يا «دست و پا چلفتي» مي زنيد او از آن پس خودش را با آن مشخصه مي شناسد و در بسياري از موارد تصوير ذهني اي که شما، از او براي خودش مي سازيد تا آخر عمر روي رفتار و شخصيتش اثر مي گذارد و اين برچسب ها بعد از مدتي باعث مي شوند هم اطرافيان کودک و هم خودش به اين باور برسند که با کودکي روبرو هستند که داراي اين خصلت خاص و تغييرناپذير است. بسياري از ما قرباني برچسب هاي کودکي مان شده ايم. اين اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنيم.
8- چند شي نامرتبط مثل اسباب بازي هاي مختلف يا مانند آن را جلوي فرزندتان بچينيد و به او فرصت دهيد آنها را بادقت مشاهده کند. سپس اشياء را برداريد و از او بخواهيد آنها را نام ببرد. با توجه به ظرفيت حافظه ممکن است کودک ابتدا نام تعداد کمي از وسايل را به ياد آورد اما به تدريج با پيشرفت و تثبيت در هر مرحله مي توان بر تعداد وسايل يا اشياء افزود. اين تمرينات را با استفاده از تصاوير نيز مي توان انجام داد.
9- با نشان دادن تصاوير ساده از مناظري که کودک به آنها علاقه دارد مثل مزرعه و باغ وحش به مدت چند ثانيه، از کودک بخواهيد به سوالات شما درباره آن تصاوير پاسخ دهد. در مراحل بعدي وقتي که کودک به اندازه کافي در اين کار ماهر شد، مي توانيد از تصاوير پيچيده تر استفاده کنيد.
10- به خاطر آوردن وسايل داخل يک فروشگاه يا ويترين مغازه پس از چنددقيقه مشاهده و پرسش درباره رنگ و شکل لباس افراد در يک مهماني نيز مي تواند باعث تقويت دقت و حافظه کودک شود.
راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کودکان:
1- اولين نکته اي که بايد به آن توجه کنيد اين است که هرگز به کودک اين برچسب را نزنيد که «تو عمدا توجه نمي کني» يا «عمدا حرف هاي ما را ناديده مي گيريم. درجه هاي از حواس پرتي مربوط به کارکرد مغز کودکان است. آگاهي کودکان از محيط اطراف به مراتب کمتر از بزرگسالان است.
به عنوان مثال وقتي کودکي هنگام عبور از خيابان، زيپ لباسش را مي بندند، ممکن است ديگر قادر به تشخيص رفت و آمد خودروها نباشد، در حالي که اين کار براي فرد بزرگسال مشکلي نيست. يک بزرگسال به تدريج ياد مي گيرد که محرک هاي بي اهميت را ناديده بگيرد و تمرکزش را روي يک موضوع حفظ کند اما اين کار براي يک کودک ممکن است بسيار مشکل باشد.
2- حواستان باشد که تذکر لحظه به لحظه، جريمه بابت انجام ندادن يک تکليف يا اشتباه انجام دادن آن به علت حواس پرتي و محروم کردن او از علايقش، در اين موارد نه تنها چاره ساز نيست، بلکه مشکل او را چندبرابر مي کند، تا جايي که از تحصيل و مدرسه بيزار مي شود.
3- اگر کودک زياد جنب و جوش مي کند و انرژي زيادي دارد، اول به او فرصت بازي بدهيد تا آرام شود و مقداري از انرژي اش با بالا و پايين پريدن و قايم باشک بسوزد، بعد از او بخواهيد کارش را انجام بدهد و پيش از پايان يافتن مقداري از تکاليف که مشخص کرده ايد از جايش بلند نشود.
4- با مکعب هاي رنگي شکل هاي ساده اي به عنوان الگو بسازيد و از فرزندتان بخواهيد پس از مشاهده مانند الگوي شما بسازد. پس از چند بار موفقيت، در مراحل بعدي، پس از ساختن الگوي مورد نظر، از کودک بخواهيد بادقت آن را مشاهده کند، سپس روي آن را بپوشانيد و از کودک بخواهيد مانند شما آن را بسازد. در مراحل بعدي از الگوهاي پيچيده تر استفاده کنيد.
5- در تست هوش وکسلر بخشي وجود دارد که در آن کارت هايي به کودک نشان داده مي شود. در اين کارت ها قسمتي از شکل ناقص است و کودک بايد در زماني محدود آن نقص را شناسايي کند. شما هم مي توانيد از اين کار براي افزايش دقت فرزندتان استفاده کنيد. يعني از کارت هايي که تصويرشان ناقص است، استفاده کنيد.
6- سعي کنيد در مواردي که مي خواهيد کودک تمرکز بيشتري داشته باشد (مثل کلاس درس يا اتاقي که تکاليفش را انجام مي دهد)، محيط را به گونه اي طراحي کنيد که داراي کمترين عامل تحريک کننده براي کودک باشد.
7- به کودک برچسب نزنيد. منظور از برچسب زدن اين است که به خاطر يک رفتار خاص، يک خصلت را به کودک نسبت دهيد. وقتي به او برچسب «حواس پرت» يا «دست و پا چلفتي» مي زنيد او از آن پس خودش را با آن مشخصه مي شناسد و در بسياري از موارد تصوير ذهني اي که شما، از او براي خودش مي سازيد تا آخر عمر روي رفتار و شخصيتش اثر مي گذارد و اين برچسب ها بعد از مدتي باعث مي شوند هم اطرافيان کودک و هم خودش به اين باور برسند که با کودکي روبرو هستند که داراي اين خصلت خاص و تغييرناپذير است. بسياري از ما قرباني برچسب هاي کودکي مان شده ايم. اين اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنيم.
8- چند شي نامرتبط مثل اسباب بازي هاي مختلف يا مانند آن را جلوي فرزندتان بچينيد و به او فرصت دهيد آنها را بادقت مشاهده کند. سپس اشياء را برداريد و از او بخواهيد آنها را نام ببرد. با توجه به ظرفيت حافظه ممکن است کودک ابتدا نام تعداد کمي از وسايل را به ياد آورد اما به تدريج با پيشرفت و تثبيت در هر مرحله مي توان بر تعداد وسايل يا اشياء افزود. اين تمرينات را با استفاده از تصاوير نيز مي توان انجام داد.
9- با نشان دادن تصاوير ساده از مناظري که کودک به آنها علاقه دارد مثل مزرعه و باغ وحش به مدت چند ثانيه، از کودک بخواهيد به سوالات شما درباره آن تصاوير پاسخ دهد. در مراحل بعدي وقتي که کودک به اندازه کافي در اين کار ماهر شد، مي توانيد از تصاوير پيچيده تر استفاده کنيد.
10- به خاطر آوردن وسايل داخل يک فروشگاه يا ويترين مغازه پس از چنددقيقه مشاهده و پرسش درباره رنگ و شکل لباس افراد در يک مهماني نيز مي تواند باعث تقويت دقت و حافظه کودک شود.
اصول کاربردی رفع اختلال املا در مقطع ابتدایی
بیشترین غلط های املایی دانش آموزان از کدام نوع هستند؟
بیشترین نوع غلط های املایی دانش آموزان، مربوط به کلماتی است که 👈 یک صدا دارند ولی 👈چند شکل نوشته می شوند.
مثلا حروفی مانند "ض" و "ز" و "ظ" و"ذ" که یک صدا و چند شکل دارند و سایر حروف الفبای فارسی همانند.
📍برای رفع این نوع غلط های املایی چه کار کنیم؟
✔تمرینات تقویت حافظه دیداری را انجام دهید.
✔زیر کلمات خاص درس(حروف آنها یک صدا ولی چند شکل نوشتن دارد) خط بکشید یا با ماژیک فسفری علامت بگذارید.
✔کلماتی هم خانواده برای این کلمات خاص پیدا کنید و به دانش آموزان ارایه کنید.مثلا در آموزش کلمه نظر،کلمات "منظور "و " مورد نظر" و" ناظر "را هم بنویسید و بحث کنید.
✔در مورد شکل نوشتن کلمات خاص درس، با دانش اموزان در مورد ویژگی های شکل ظاهری بحث کنید و دانش آموزان ضعیف در مورد شکل نوشتاری چند کلمه نظر داده و برای دیگران توضیح بدهد.
✔قبل از املا گفتن،کلمات خاص و اینچنینی را روی تخته بنویسید و در مورد شکل نوشتن این کلمات پنج دقیقه صحبت و تبادل نظر کنید.
✔از والدین بخواهید این کلمات و کلمات هم خانواده آن را روی کارت نوشته و از دانش آموز بخواهند با یک بار دیدن کلمات،با انگشت کلمات را روی فرش یا دیوار یا هوا یا شن و... بنویسند.