مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
مرکز توانبخشی نوین
ویدئو لارینگوسکوپی (تصویربرداری حنجره) ، نوروفیدبک ، گفتار درمانی ، بازی درمانی ، کاردرمانی و هنر درمانی
شماره تماس مطب: 32446755-034 - 09138407112 - 09137499313
آدرس مطب: کرمان خیابان استقلال کوچه شماره ۲ ساختمان پزشکان متخصص ۲ طبقه همکف مطب گفتار درمانی کریمی
اختلال یادگیری
دیسلکسیا و یا اختلال خواندن و نوشتن به معنی این هست که فرد صداها رو جابه جا می نویسه وقتی معلم دیکته میگه کلمات را جا میندازد،یا کمرنگ ممکن بنویسد،یا ممکن نقطه ها و یا دندانه هارو نگذارد.
✔یا اصلا یاد نگیرد،یعنی جمله را میخواند ولی نمی فهمد چی خوانده به اینا میگن اختلال یادگیری.
🔷️فرد هوش طبیعی در بقیه ابعاد زندگی داره ولی در خواندن و نوشتن مشکل دارد.
✅گفتاردرمان ها روی حافظه شنوایی،بحث آگاهی واج شناختی یعنی صداهایی که معلم آموزش داده بتونن مچ کنند و حافظه فعال رو تقویت میکنند،که بتوانند سریعتر بخوانند و بنویسند.
🔴موارد محیطی هم میتواند تاثیر یگذارد:
معلم با چه سرعتی بگه،کجا بشینه و حتی رژیم غذایی که صبح باید چی بخورد.
کاردرمانی، صافی کف پا
*🎯صافی کف پا*
کف پای صاف عارضهای است که در آن بیماران فاقد قوسهای استاندارد درکف پا هستند.
مشکل صافی کف پا، عموماً مادرزادی بوده و به نام نرمی مفاصل نیز معروف است.
نرمی مفصل در ناحیه کف پا سبب میشود که قوس کف پا در هنگام ایستادن بر روی پا از بین برود؛ همچنین تشکیل نشدن کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا و یا چسبیدن آنها به یکدیگر به صورت مادرزادی نیز در تشکیل نشدن قوس کف پا مؤثر است.
🚥علائم و نشانه ها:
علایم و نشانههای این اختلال شامل ایجاد ظاهر صاف در کف یک پا یا هر دو، خمیدگی کفش یا پاشنه کفش به سمت داخل، درد در اندام تحتانی، درد در قسمت مچ پا، ایجاد تورم در قسمت داخل مچ پا و درد مچ پا میباشد.
اگر از پشت به پای فرد در حال ایستاده نگاه کنیم فردی که کف پایش صاف است پاشنه با کمی خمش به سمت داخل دیده میشود.
کف پای صاف در دراز مدت میتواند منجر به بروز عوارضی نظیر خارپاشنه، زانو درد، کمردرد و حتی سردرد شود!
🚥عوارض:
صافی کف پا میتواند منجر به بروز عوارضی نظیر بروز التهاب در رباطهای کف پا، التهاب زردپی آشیل و زردپی ماهیچه پشتی استخوان درشت نی، شکستگیهای فشاری در اندام تحتانی و ایجاد بافتهای مرده پوستی نابجا شود.
از آنجایی که صافی کف پا برروی نحوه قرار گیری سایر استخوانهای بدن نیز اثر میگذارد میتواند منجر به بروز درد در مچ پا، زانوها و لگن شود.
در اینگونه موارد به منظور درمان راههای متنوعی وجود دارد. در برخی موارد کف پای صاف با انجام جراحی درمان میشود.
در بعضی موارد با گذشت زمان قوس کف پا از بین میرود. بتدریج و با افزایش سن، رباط پشتی استخوان درشت نی پا که در داخل مچ پا قرار دارد و جزء اصلی در حمایت از قوس پا به حساب میآید، دچار فرسودگی میشود. وجود بار بیش از حد بر این رباط سبب بروز التهاب در آن شده و منجر به فرسودگیش آن میشود. به تدریج که این رباط دچار تخریب میشود، اثر حمایتی آن بر قوس پا نیز برداشته شده و قوس کف پا بتدریج از بین میرود.
🚥درمان
با انجام روشهای توانبخشی کاردرمانی و انجام تمرینات توصیه شده به افراد با کف پای صاف، کم شدن قوس کف پا با تقویت عضلات رفع میشود؛ صورت که کف پا به روی آن، به آرامی به جلو و عقب حرکت داده میشود.همچنین در کنار انجام تمرینهای درمانی کفیهای طبی نیز (خاص هر بیمار) از سوی پزشکان توصیه میشود.
📌کف پای صاف بالغین
کف پای صاف در بالغین میتواند بدنبال ادامه عارضه از زمان کودکی بوده و یا بصورت اکتسابی عارض گردد. برخی بیماریها مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز مفصل، بیماریهای عصبی و یا صدمات استخوانی و غضروفی میتواند منجر به این عارضه گردد. تشخیص آن اساساً با معاینه بالینی میباشد اما رادیوگرافی، سونوگرافی و M R I در ارزیابی میزان آسیب تاندون و برنامهریزی قبل از عمل کمک کننده است.
درمان این ضایعه در مراحل اولیه به صورت غیر جراحی(کاردرمانی) است ولی با پیشرفت ضایعه درمانهای جراحی برای رفع درد و اصلاح کف پا اجتناب ناپذیر میباشد،تشخیص زود هنگام و شروع درمان میتواند باعث پیشگیری از ناتوانی بیمار وجلوگیری از اعمال جراحی بزرگ در بیماران گردد.
📌کف پای صاف در بچهها
در چند سال اول بعد از تولد، کف پای صاف میتواند نرمال باشد و حدود سن پنج سالگی قوس کف پا تکامل پیدا میکند، در مواردی که هنگام نشستن روی صندلی و عدم گذاشتن وزن روی پا قوس کف پا تشکیل گردد و فقط به هنگام ایستادن و وزن گذاشتن قوس کف پا از بین برود آن را کف پای صاف انعطافپذیر در بچهها مینامیم که در بیش از نود درصد موارد نیاز به اقدام جراحی ندارند و تنها با کاردرمانی بهبود می یابند. در مواردی که بیمار دچار دردهای کف پا، مچ پا و یا ساق پا باشد و یا بچه در حین انجام اعمال ورزشی دچار خستگی زودرس شوند، نیازمند استفاده از کفی طبی و کفش های طبی طبق دستور پزشک میباشد. در مواردی که علائم بیمار کنترل نگردد و یا بدشکلی پاها به صورت انحراف پاشنه و پنجهٔ پا اتفاق بیفتدممکن است نیاز به عمل جراحی باشد
واحد کاردرمانی نوین
کاردرمانی برای کودکانی که نمی نشینند نمی خزند چهار دست و پا نمی روند نمی ایستند یا راه نمی روند در سال اول زندگی حتما توصیه می شود
? از دلایل تاخیر حرکتی در کودکان می توان زایمان سخت ، تولد نارس، وزن کم تولد، زردی بالا، تشنج، مشکلات قلبی را نام برد
?در این کودکان بدلیل بی نظمی فعالیت مغز عضلات بدن بیش از حد سفت یا شل می شوند لذا کاردرمنی برای تقویت تن عضله تحریک عصب یا کاهش اسپاسم و همچنین فراگیری الگوهای حرکتی پیشنهاد می شود.
پاسخ به سوال برخی والدین?کودک شما احتمالا تون عضلاتش بالاست و یا دچار اسپاسمه و همچنین باتوجه به اینکه توانایی نشستن رو هم هنوز بدست نیاورده است در کنترل حرکتی و رشد مراحل نرمال دچار اختلال است
این علائم در کودکان سی پی شیوع بالایی دارد
با توجه به سن کودک شما هر چه سریعتر باید به متخصص کاردرمانی مراجعه نمایید تا روی تعدیل تون عضلات و تسهیل مراحل رشد حرکتی کار شود.
➕?توجه کنید درمان های کاردرمانی ممکن است یک ماه یا حتی تا یکسال طول بکشد لذا صبور بوده و تمرینات درمانگر را در منزل اجرا کنید
مهارت های حرکتی کودکان در سن چهار تا پنج سالگی
?در سن ۴ تا ۵ سالگی کودک شما باید بتواند بدود ، بپرد، بچرخد، توپ را شوت بزند، از بلندی بالابرود و...
?سایر مایلستون های رشدی حرکتی و مهارت های مرتبط با دست و انگشت در زیر آورده شده اند
?کودک باید بتواند بیش از ۹ ثانیه روی یک پا بایستد
?شیرجه بزند و حرکت پشتک زدن را انجام دهد
?بدون کمک از پله ها بالا و پایین برود
?سه چرخه را رکاب بزند
?به راحتی به سمت جلو و به عقب حرکت کند
?اشکال هندسی گردی، سه گوش، مربع و...را کپی کند
?اعضا بدن انسان ( آدمک) را نقاشی کند یعنی یک شکل ساده صورت و اعضا بدن را بکشد
?از قاشق و چنگال استفاده کند
?لباس هایش را بپوشد و در بیاورد ، مسواک بزند و سایر کارهای شخصی روزانه را بدون کمک انجام دهد
?نخ مهره کند
?بتواند رنگ ها را جور کند و نام ببرد
?نور چراغ قوه را در تاریکی دنبال کند و..
✅برای ارزیابی تخصصی حتما با متخصص کاردرمانی مشورت کنید و قبل از رفتن به مدرسه اشکالات کودک را شناسایی و درمان کنید تا از عواقب بعدی مانند بدخط نوشتن، عدم اعتماد به نفس و....پیشگیری کنید
ما را در اینستاگرام به آدرس mkarimi.slp2019 دنبال کنید
بدخط نوشتن، کج نوشتن و بی علاقگی به درس و مدرسه
✅اگر کودکی نمی تواند نقاشی کند ، خط صاف بکشد یا بدخط می نویسد راه حل آن دعوا و تنبیه و تمرینات زیاد توسط معلم نیست❗❗❗
*کاردرمانی*
#کاردرمانی_کودکان
مهارت های پیش نیاز نوشتن در کودکان :
✔عضلات ظریف دست
✔هماهنگی چشم و دست
✔توانایی نگهداشتن ابزارهای نوشتن به صورت صحیح و یا با وسایل کمکی
✔ توانایی شکل دادن نرم و هماهنگ به خطوط بنیادین نوشتاری مثل دایره ها، خطوط منحنی و زاویه ها
✔ادراک حروف شامل توانایی تشخیص شکل ها با توجه به تفاوت ها و شباهت ها: استنباط حرکات لازم برای تولید شکل مورد نظر، توصیف کلامی دقیق آنچه دیده است.
✔ جهت یابی نوشته ها که تجزیه و تحلیل دیداری حروف و کلمات و تشخیص راست و چپ را می طلبد.
*کودکان عموما دایره را در ۳ سالگی، بعلاوه را در ۴ سالگی و مثلث را در ۵/۵ سالگی رسم می کنند.
*بهتر است آموزش نوشتن تا زمانی که کودک توانایی رسم ضربدر را کسب کند به تعویق بیفتد چون رسم خطوط مایل موجود در علامت ضربدر و گذر از خط وسط که در رسم آن وجود دارد برای نوشتن بسیاری از حروف ضروری هستند و احتمالا دلیل بسیاری از وارونه نویسی ها عدم توانایی کودک در رسم این خطوط مایل و گذر از خط وسط است.
*در صورت وجود مشکل در هرکدام از پیش نیازهای نوشتن،به متخصص کاردرمانی مراجعه نمایید.
ارگوتراپیست و کاردرمانگر کلینیک توانبخشی نوین
سنین گردن گرفتن، غلتیدن، نشتن ،تاخیر حرکتی، تاخیر رشدی، کاردرمانی کرمان
#کاردرمانی_کودکان
#تاخیر_حرکتی
#پارت_اول
*تاخیر رشدی یا تاخیر حرکتی چیست و چه زمانی نیاز به پیگیری دارد؟*
سوال بالا،سوال پرتکراری است که اغلب اوقات از سوی خانواده ها مطرح می شود...
امروز اینجا هستیم برای پاسخ دقیق،معتبر و علمی به این سوال...
خواهشمندم مطالب زیر را به دقت مطالعه نمایید ?
در ابتدا لازم است سن مناسب جهت کسب هرکدام از مراحل حرکتی توسط نوزاد و کودک را بررسی کنیم؛
*کنترل سر:*
-بلند کردن سر تا 45درجه در حالت دمر: 2ماهگی
-بلند کردن سر تا 90درجه در حالت دمر:
4 ماهگی
-نگه داشتن سر در خط وسط در حالت طاقباز: 2 ماهگی
-بلند کردن سر در حالت طاقباز: 4 ماهگی
*غلت زدن:*
-غلت زدن بدون چرخش از دمر به طاقباز : 4-6 ماهگی
-غلت زدن با چرخش از دمر به طاقباز : 6-9 ماهگی
-غلت زدن بدون چرخش از طاقباز به دمر: 5-7 ماهگی
-غلت زدن با چرخش از طاقباز به دمر: 6-9 ماهگی
*نشستن:*
-نشستن بی ثبات حتی با کمک دست ها :4-5 ماهگی
-نشستن با ثبات با کمک دست ها : 5-6 ماهگی
-نشستن بی ثبات بدون کمک دست ها : 7-9 ماهگی
*راه رفتن:*
-خزیدن: 7-9 ماهگی
-چهاردست و پا رفتن : 9-11 ماهگی
-راه رفتن به بغل با کمک : 9-13 ماهگی
-راه رفتن مستقل : 12-14 ماهگی
توجه فرمایید:
1.عدد بزرگتر در سنین بالا،به معنای ماگزیمم و حداکثر سن کسب مراحل حرکتی در کودکانی ست که مشکلاتی از قبیل فلج مغزی ندارند
یعنی یک کودک نرمال و سالم،باید حداکثر در 14 ماهگی راه برود.
2.در مورد کودکانی که نارس به دنیا امده اند،دو عدد و در واقع دو سن وجود دارد؛
سن تقویمی:سنی که از زمان به دنیا آمدن کودک محاسبه می شود
سن رشدی:سنی است که از روزی که کودک باید به دنیا می آمده محاسبه می شود و نه روزی که در واقع به دنیا آمده است.
ارزیابی رشد و حرکت در کودک بر اساس این سن انجام می شود؛برای مثال اگر 6 ماه از تولد فرزندتان گذشته است و او 2 ماه زودتر به دنیا آمده سن واقعی او 4 ماه محاسبه شده و از او مطابق مراحل رشدی یک نوزاد 4ماهه انتظار حرکت می رود...
ادامه دارد...
تمرینات کاردرمانی برای تقویت چهار دست و پا رفتن در کودکان
تمرین اول ?یک بالشت در زیر سینه کودک قرار داده و با صاف نگه داشتن آرنج کودک تحمل وزن بر دستان کودک را تقویت کنید
✅تمرین دوم?در حالتی که در تمرین بالا گفته شد کودک را در همان حالت نگه داشته و به صورت متناوب پاهای کودک را به عقب و جلو حرکت دهید.
✅تمرین سوم ?در کودکی که دستانش برای چهاردست و پا رفتن فعال است اما از پاهایش استفاده نمی کند می توانید دستتان را پست پای نوزاد ساپورت کنید تا کودک به سمت جلو حرکت کند.
✅تمرین چهارم?با استفاده از اسباب بازی صدادار کودک را تشویق کنید که کودک سر خود را در حالت چهار دست و پا بالا بیاورد.
✅تمرین پنجم?برای تقویت عضلات دست کودک در حالت چهار دست و پا کودک را بر روی سطح شیب دار قرار دهید بدین ترتیب وزن بدن بیشتر روی دست قرار می گیرد.
✴تمام تمرینات باید ابتدا توسط متخصص کاردرمانی تشخیص و سپس ارائه گردند ، از استفاده خودسرانه پرهیز کنید.
شعار ما" علم را بیاموزیم و از خرافات فاصله بگیریم"
تاخیرهای حرکتی را جدی بگیریم
تاخیرهای حرکتی اولیه را جدی بگیرید
✅تاخیرهای حرکتی در سال اول و دوم زندگی کودک می توانند به عنوان سرنخ و نشانه برای وجود اختلالات در کودک باشند.
✅ محققان نشان داده اند که تاخیرهای حرکتی اولیه در یک تا دو سال اول زندگی ، به عنوان اولین خط قرمز برای هشدار در مورد وجود اختلالات رشدی خاص و پیگیری های جدی تر می باشد.
✅ یکی از اختلالاتی که با تاخیرهای حرکتی در سال اول زندگی ارتباط تنگاتنگی دارد، اوتیسم می باشد. هریس در سال 2017 در مطالعه ای این موضوع را بررسی کرد. نتایج مطالعه او نشان داد که تاخیر حرکتی در سال اول زندگی می تواند پیش بینی کننده ابتلا به اوتیسم باشد. به عبارتی کودکانی که در دو- سه سالگی به عنوان اوتیسمی تشخیص د اده شده بودند، در سال اول زندگی تاخیرهای حرکتی مهمی داشتند
.✅ در اختلال اوتیسم کودک ضعف شدیدی در ارتباطات و تعاملات اجتماعی دارد و علاقه خاصی به انجام کارها و رفتارهای تکراری نشان می دهد.
?لذا والدین عزیز باید در دوسال اول زندگی کودک نظارت جدی و مداومی بر مهارت های حرکتی کودک داشته باشند. از جمله مهارت های حرکتی که کوک در دو سال اول زندگی کسب می کند شامل غلتیدن، سینه خیز رفتن، چهاردست و پا رفتن، نشستن، ایستادن، راه رفتن می باشد که هرکدام در بازه زمانی خاصی باید ظاهر شوند و تاخیر در ظهور این مهارت های باید بطور جدی پیگیری شود. خانواده های محترم باید در نظر بگیرند که توجه به این تاخیرهای حرکتی و پیگیری آنها، منجر به شناسایی زودهنگام اختلالات رشدی و حرکتی کودکان و در نتیجه ارجاع سریع تر برای انجام مداخلات می شود.
سن چهار دست و پا رفتن نوزادان، کاردرمانی ، کرمان، نوین
تا چه زمان برای چهاردست و پا رفتن نوزادان فرصت است❓❓
✔شکل گیری چهاردست و پا رفتن بین سنین ۶ تا ده ماه اتفاق می افتد.
✔برخی از نوزادان ممکن است در این زمان از ردش های دیگری برای حرکت استفاده نمایند مانند سرخوردن روی باسن یا غلتیدن و یا سینه خیز رفتن
✔پنج درصد از نوزادان مستقیما از مرحله سینه خیر رفتن به ایستادن و راه رفتن می رسند و چهار دست و پا نمی روند
✔در بدو تولد رفلکس های حرکت دهنده اولیه سبب می شوند تا نوزادان به طور غریزی دست و پای خود را برروی زمین حرکت دهند و به سمت جلو هدایت شوند و داین حین سر خود را بالا نگه می دارند.
✔با افزایش سن این رفلکس ها از بین می روند و کودکان چهار دست و پا رفتن را یاد می گیرند
✔معمولا تکامل چهار دست و پا رفتن با نشستن همزمان می شوند و کودکان در سن ۹ تا ۱۰ ماهگی در چهار دست و پا رفتن استاد می شوند.
چهاردست و پا رفتن نوزادان ، کاردرمانی، کرمان
فرایند چهار دست و پا رفتن نوزادان چگونه است❓❓
✔شروع چهار دست و پا رفتن در نوزادان با ایجاد تعادل بر دو دست و پا آغاز می گردد
✔سپس آنها می فهمند که چگونه با فشار دادن زانو به سمت عقب و جلو حرکت کنند.
✔ در همین حین نوزادان به تقویت عضلات خود نیز می پردازند.
مطالب مرتبط با جستجو
#اختلال_یادگیری | #انیشتین | #تقویت_حافظه | #تقویت_مغز | #راحت_یاد_بگیر | #کودک_باهوش | #معلم_دبستان | #نخبه | | ایستادن | بهترین | تاخیر | حرکت | خزیدن | در | دیر | راه | رفتن | کاردرمانی | کرمان | کلینیک | متخصص | نشتن | | بدخطی | پرتی | حرکت | حواس | دکتر | راه | رشد | رفتن | غلتیدن | کاردرمانی | کرمان | گردن | گرفتن | مطب | نشستن | آموز | اول | بدخطی | دانش | دکتر | دوم | کلاس | متخصص | مدرسه | معلم | یادگیری | | | بهترین | تاخیر | حرکت | خوب | دکتر | دویدن | راه | راه | رشدی | رفتن | رفتن | غلتیدن | کاردرمانی | کرمان | متخصص | نشستن | | پا | تمرین | چهاردست | دست | دکتر | رفتن | سکته | فلج | کاردرمان | کاردرمانی | کرمان | کلینیک | متخصص | مغزی | نوین | و | اتیسم | تاخیر | تکلم | حرکتی | دارو | درمانی | دکتر | رشد | روانپزشک | روانشناس | کاردرمانی | کرمان | کلینیک | گفتاردرمانی | ماساژ | موسیقی | نوین | اسپاسم | ایستادن | بچه | پا | تاخیر | چهاردست | خزیدن | دکتر | راه | رشد | رفتن | رفتن | غلتیدن | فلج | کاردرمانی | کودک | نارس | نشستن | نوزاد | و | ایستادن | پا | تمرین | چهاردست | خزیدن | رفتن | فلج | کاردرمانی | کودک | گردن | گرفتن | مغزی | نارس | نوزاد | و |راهکارهایی برای افزایش تمرکز
📝راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کودکان
1- اولين نکته اي که بايد به آن توجه کنيد اين است که هرگز به کودک اين برچسب را نزنيد که «تو عمدا توجه نمي کني» يا «عمدا حرف هاي ما را ناديده مي گيريم. درجه هاي از حواس پرتي مربوط به کارکرد مغز کودکان است. آگاهي کودکان از محيط اطراف به مراتب کمتر از بزرگسالان است.
به عنوان مثال وقتي کودکي هنگام عبور از خيابان، زيپ لباسش را مي بندند، ممکن است ديگر قادر به تشخيص رفت و آمد خودروها نباشد، در حالي که اين کار براي فرد بزرگسال مشکلي نيست. يک بزرگسال به تدريج ياد مي گيرد که محرک هاي بي اهميت را ناديده بگيرد و تمرکزش را روي يک موضوع حفظ کند اما اين کار براي يک کودک ممکن است بسيار مشکل باشد.
2- حواستان باشد که تذکر لحظه به لحظه، جريمه بابت انجام ندادن يک تکليف يا اشتباه انجام دادن آن به علت حواس پرتي و محروم کردن او از علايقش، در اين موارد نه تنها چاره ساز نيست، بلکه مشکل او را چندبرابر مي کند، تا جايي که از تحصيل و مدرسه بيزار مي شود.
3- اگر کودک زياد جنب و جوش مي کند و انرژي زيادي دارد، اول به او فرصت بازي بدهيد تا آرام شود و مقداري از انرژي اش با بالا و پايين پريدن و قايم باشک بسوزد، بعد از او بخواهيد کارش را انجام بدهد و پيش از پايان يافتن مقداري از تکاليف که مشخص کرده ايد از جايش بلند نشود.
4- با مکعب هاي رنگي شکل هاي ساده اي به عنوان الگو بسازيد و از فرزندتان بخواهيد پس از مشاهده مانند الگوي شما بسازد. پس از چند بار موفقيت، در مراحل بعدي، پس از ساختن الگوي مورد نظر، از کودک بخواهيد بادقت آن را مشاهده کند، سپس روي آن را بپوشانيد و از کودک بخواهيد مانند شما آن را بسازد. در مراحل بعدي از الگوهاي پيچيده تر استفاده کنيد.
5- در تست هوش وکسلر بخشي وجود دارد که در آن کارت هايي به کودک نشان داده مي شود. در اين کارت ها قسمتي از شکل ناقص است و کودک بايد در زماني محدود آن نقص را شناسايي کند. شما هم مي توانيد از اين کار براي افزايش دقت فرزندتان استفاده کنيد. يعني از کارت هايي که تصويرشان ناقص است، استفاده کنيد.
6- سعي کنيد در مواردي که مي خواهيد کودک تمرکز بيشتري داشته باشد (مثل کلاس درس يا اتاقي که تکاليفش را انجام مي دهد)، محيط را به گونه اي طراحي کنيد که داراي کمترين عامل تحريک کننده براي کودک باشد.
7- به کودک برچسب نزنيد. منظور از برچسب زدن اين است که به خاطر يک رفتار خاص، يک خصلت را به کودک نسبت دهيد. وقتي به او برچسب «حواس پرت» يا «دست و پا چلفتي» مي زنيد او از آن پس خودش را با آن مشخصه مي شناسد و در بسياري از موارد تصوير ذهني اي که شما، از او براي خودش مي سازيد تا آخر عمر روي رفتار و شخصيتش اثر مي گذارد و اين برچسب ها بعد از مدتي باعث مي شوند هم اطرافيان کودک و هم خودش به اين باور برسند که با کودکي روبرو هستند که داراي اين خصلت خاص و تغييرناپذير است. بسياري از ما قرباني برچسب هاي کودکي مان شده ايم. اين اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنيم.
8- چند شي نامرتبط مثل اسباب بازي هاي مختلف يا مانند آن را جلوي فرزندتان بچينيد و به او فرصت دهيد آنها را بادقت مشاهده کند. سپس اشياء را برداريد و از او بخواهيد آنها را نام ببرد. با توجه به ظرفيت حافظه ممکن است کودک ابتدا نام تعداد کمي از وسايل را به ياد آورد اما به تدريج با پيشرفت و تثبيت در هر مرحله مي توان بر تعداد وسايل يا اشياء افزود. اين تمرينات را با استفاده از تصاوير نيز مي توان انجام داد.
9- با نشان دادن تصاوير ساده از مناظري که کودک به آنها علاقه دارد مثل مزرعه و باغ وحش به مدت چند ثانيه، از کودک بخواهيد به سوالات شما درباره آن تصاوير پاسخ دهد. در مراحل بعدي وقتي که کودک به اندازه کافي در اين کار ماهر شد، مي توانيد از تصاوير پيچيده تر استفاده کنيد.
10- به خاطر آوردن وسايل داخل يک فروشگاه يا ويترين مغازه پس از چنددقيقه مشاهده و پرسش درباره رنگ و شکل لباس افراد در يک مهماني نيز مي تواند باعث تقويت دقت و حافظه کودک شود.
راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کودکان:
1- اولين نکته اي که بايد به آن توجه کنيد اين است که هرگز به کودک اين برچسب را نزنيد که «تو عمدا توجه نمي کني» يا «عمدا حرف هاي ما را ناديده مي گيريم. درجه هاي از حواس پرتي مربوط به کارکرد مغز کودکان است. آگاهي کودکان از محيط اطراف به مراتب کمتر از بزرگسالان است.
به عنوان مثال وقتي کودکي هنگام عبور از خيابان، زيپ لباسش را مي بندند، ممکن است ديگر قادر به تشخيص رفت و آمد خودروها نباشد، در حالي که اين کار براي فرد بزرگسال مشکلي نيست. يک بزرگسال به تدريج ياد مي گيرد که محرک هاي بي اهميت را ناديده بگيرد و تمرکزش را روي يک موضوع حفظ کند اما اين کار براي يک کودک ممکن است بسيار مشکل باشد.
2- حواستان باشد که تذکر لحظه به لحظه، جريمه بابت انجام ندادن يک تکليف يا اشتباه انجام دادن آن به علت حواس پرتي و محروم کردن او از علايقش، در اين موارد نه تنها چاره ساز نيست، بلکه مشکل او را چندبرابر مي کند، تا جايي که از تحصيل و مدرسه بيزار مي شود.
3- اگر کودک زياد جنب و جوش مي کند و انرژي زيادي دارد، اول به او فرصت بازي بدهيد تا آرام شود و مقداري از انرژي اش با بالا و پايين پريدن و قايم باشک بسوزد، بعد از او بخواهيد کارش را انجام بدهد و پيش از پايان يافتن مقداري از تکاليف که مشخص کرده ايد از جايش بلند نشود.
4- با مکعب هاي رنگي شکل هاي ساده اي به عنوان الگو بسازيد و از فرزندتان بخواهيد پس از مشاهده مانند الگوي شما بسازد. پس از چند بار موفقيت، در مراحل بعدي، پس از ساختن الگوي مورد نظر، از کودک بخواهيد بادقت آن را مشاهده کند، سپس روي آن را بپوشانيد و از کودک بخواهيد مانند شما آن را بسازد. در مراحل بعدي از الگوهاي پيچيده تر استفاده کنيد.
5- در تست هوش وکسلر بخشي وجود دارد که در آن کارت هايي به کودک نشان داده مي شود. در اين کارت ها قسمتي از شکل ناقص است و کودک بايد در زماني محدود آن نقص را شناسايي کند. شما هم مي توانيد از اين کار براي افزايش دقت فرزندتان استفاده کنيد. يعني از کارت هايي که تصويرشان ناقص است، استفاده کنيد.
6- سعي کنيد در مواردي که مي خواهيد کودک تمرکز بيشتري داشته باشد (مثل کلاس درس يا اتاقي که تکاليفش را انجام مي دهد)، محيط را به گونه اي طراحي کنيد که داراي کمترين عامل تحريک کننده براي کودک باشد.
7- به کودک برچسب نزنيد. منظور از برچسب زدن اين است که به خاطر يک رفتار خاص، يک خصلت را به کودک نسبت دهيد. وقتي به او برچسب «حواس پرت» يا «دست و پا چلفتي» مي زنيد او از آن پس خودش را با آن مشخصه مي شناسد و در بسياري از موارد تصوير ذهني اي که شما، از او براي خودش مي سازيد تا آخر عمر روي رفتار و شخصيتش اثر مي گذارد و اين برچسب ها بعد از مدتي باعث مي شوند هم اطرافيان کودک و هم خودش به اين باور برسند که با کودکي روبرو هستند که داراي اين خصلت خاص و تغييرناپذير است. بسياري از ما قرباني برچسب هاي کودکي مان شده ايم. اين اشتباه را در مورد کودکان خود تکرار نکنيم.
8- چند شي نامرتبط مثل اسباب بازي هاي مختلف يا مانند آن را جلوي فرزندتان بچينيد و به او فرصت دهيد آنها را بادقت مشاهده کند. سپس اشياء را برداريد و از او بخواهيد آنها را نام ببرد. با توجه به ظرفيت حافظه ممکن است کودک ابتدا نام تعداد کمي از وسايل را به ياد آورد اما به تدريج با پيشرفت و تثبيت در هر مرحله مي توان بر تعداد وسايل يا اشياء افزود. اين تمرينات را با استفاده از تصاوير نيز مي توان انجام داد.
9- با نشان دادن تصاوير ساده از مناظري که کودک به آنها علاقه دارد مثل مزرعه و باغ وحش به مدت چند ثانيه، از کودک بخواهيد به سوالات شما درباره آن تصاوير پاسخ دهد. در مراحل بعدي وقتي که کودک به اندازه کافي در اين کار ماهر شد، مي توانيد از تصاوير پيچيده تر استفاده کنيد.
10- به خاطر آوردن وسايل داخل يک فروشگاه يا ويترين مغازه پس از چنددقيقه مشاهده و پرسش درباره رنگ و شکل لباس افراد در يک مهماني نيز مي تواند باعث تقويت دقت و حافظه کودک شود.
اصول کاربردی رفع اختلال املا در مقطع ابتدایی
بیشترین غلط های املایی دانش آموزان از کدام نوع هستند؟
بیشترین نوع غلط های املایی دانش آموزان، مربوط به کلماتی است که 👈 یک صدا دارند ولی 👈چند شکل نوشته می شوند.
مثلا حروفی مانند "ض" و "ز" و "ظ" و"ذ" که یک صدا و چند شکل دارند و سایر حروف الفبای فارسی همانند.
📍برای رفع این نوع غلط های املایی چه کار کنیم؟
✔تمرینات تقویت حافظه دیداری را انجام دهید.
✔زیر کلمات خاص درس(حروف آنها یک صدا ولی چند شکل نوشتن دارد) خط بکشید یا با ماژیک فسفری علامت بگذارید.
✔کلماتی هم خانواده برای این کلمات خاص پیدا کنید و به دانش آموزان ارایه کنید.مثلا در آموزش کلمه نظر،کلمات "منظور "و " مورد نظر" و" ناظر "را هم بنویسید و بحث کنید.
✔در مورد شکل نوشتن کلمات خاص درس، با دانش اموزان در مورد ویژگی های شکل ظاهری بحث کنید و دانش آموزان ضعیف در مورد شکل نوشتاری چند کلمه نظر داده و برای دیگران توضیح بدهد.
✔قبل از املا گفتن،کلمات خاص و اینچنینی را روی تخته بنویسید و در مورد شکل نوشتن این کلمات پنج دقیقه صحبت و تبادل نظر کنید.
✔از والدین بخواهید این کلمات و کلمات هم خانواده آن را روی کارت نوشته و از دانش آموز بخواهند با یک بار دیدن کلمات،با انگشت کلمات را روی فرش یا دیوار یا هوا یا شن و... بنویسند.