اصول کاربردی رفع اختلال املا در مقطع ابتدایی

اصول کاربردی رفع اختلال املا در مقطع ابتدایی

بیشترین غلط های املایی دانش آموزان از کدام نوع هستند؟

بیشترین نوع غلط های املایی دانش آموزان، مربوط به کلماتی است که 👈 یک صدا دارند ولی 👈چند شکل نوشته می شوند.

مثلا حروفی مانند "ض" و "ز" و "ظ" و"ذ" که یک صدا و چند شکل دارند و سایر حروف الفبای فارسی همانند.

📍برای رفع این نوع غلط های املایی چه کار کنیم؟

✔تمرینات تقویت حافظه دیداری را انجام دهید.
✔زیر کلمات خاص درس(حروف آنها یک صدا ولی چند شکل نوشتن دارد) خط بکشید یا با ماژیک فسفری علامت بگذارید.

✔کلماتی هم خانواده برای این کلمات خاص پیدا کنید و به دانش آموزان ارایه کنید.مثلا در آموزش کلمه نظر،کلمات "منظور "و " مورد نظر" و" ناظر "را هم بنویسید و بحث کنید.

✔در مورد شکل نوشتن کلمات خاص درس، با دانش اموزان در مورد ویژگی های شکل ظاهری بحث کنید و دانش آموزان ضعیف در مورد شکل نوشتاری چند کلمه نظر داده و برای دیگران توضیح بدهد.

✔قبل از املا گفتن،کلمات خاص و اینچنینی را روی تخته بنویسید و در مورد شکل نوشتن این کلمات پنج دقیقه صحبت و تبادل نظر کنید.

✔از والدین بخواهید این کلمات و کلمات هم خانواده آن را روی کارت نوشته و از دانش آموز بخواهند با یک بار دیدن کلمات،با انگشت کلمات را روی فرش یا دیوار یا هوا یا شن و... بنویسند.



تصویربرداری حنجره
کار درمانی
درمان لکنت
نوروفیدبک تراپی
گفتار درمانی
بازی درمانی
اختلالات یادگیری
روانشناسی
درمان بلع
نمایش ویدئو
درباره کلینیک
تماس با کلینیک
تویتتر
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیسبوک
صفحه اول
گرفتن نوبت
گروه واتساپ