دختر ۲۳ ساله که لکنت داره تو بینی حرف میزنه

دختر ۲۳ ساله که لکنت داره تو بینی حرف میزنه

ایا اختلالات گفتاری در بزرگسالی هم درمان دارند⁉️

بله قطعا قابل درمان هستند
➕ابتدا باید انواع اختلالات تکلم را بشناسیم
🔍اختلال تلفظ در صداهایی مانند س ز ش ر معمولا خودبخود خوب نمیشن و تا بزرگسالی هم ادامه پیدا میکنن که اسمش لکنت نیست🌟 لکنت یک اختلال گفتاری مرتبط با بدعملکردی مغز هست هرچند مغز ساختارش سالمه اما تو زمانبندی و طرح ریزی صداها مشکل داره و در هر سنی قابل درمانه 🙂اما نیاز به صبر و زمان طولانی درمان داره اما اختلال تلفظ فقط فرد جایگاه تلفظ صداها رو بد میگه و همین💊 و با اموزش جای صدا فرد به راحتی درمان میشه

نه جراحی میخواد و نه دارو البته قبلش باید متخصص گفتاردرمانی دهان رو دقیق معاینه کنه

پس اختلال تکلم در بزرگسالی هم قابل درمانه💊💊



راهکارهای تقویت حافظه و یادگیری

راهکارهای تقویت حافظه و یادگیری

چند راهکار ساده جهت تقویت حافظه

🌟دور کردن کودک یا بزرگسال از استرس و فشار روانی / استرس از ذخیره شدن اطلاعات در حافظه بلند مدت و عملکرد قشر فرونتال مغز که مربوط به حافظه است جلوگیری می کند لذا حتما مهم است که آموزش کودکان در فضای بازی و به درو از فشار باشد.

🌟ابتدا توجه کودکان راجلب کنید
برای مثال راجب یک موضوع یا خاطره که کودک دوست دارد شروع به صحبت کنید و سپس به سمت آموزش بروید

🌟برای آموزش از تصاویر رنگی و رنگ ها استفاده کنید این کار به ذخیره شدن اطلاعات در مغز کمک می کند بازی با رنگ ها و مرتبط کردن آن با اموزش به تقویت حافظه کمک می کند


🌟تقویت حافظه ارتباطی

مغز اطلاعات را در مدت کمتر از یک دقیقه در حافظه نگه می دارد، در صورتی اطلاعات در حافظه ماندگار می شوندکه با اطلاعات قبلی ارتباط معنایی پیدا کنند

سعی کنید برای آموزش و تقویت حافظه از اطلاعات قبلی استفاده کنید



درمان قطعی صدای

درمان قطعی صدای "ر" در هر سن و سالی

✔اگر در تلفظ صدای ر مشکل دارید و شما را کلافه کرده است یا کودک شما نمی تواند این صدا را به درستی تلفظ کند و دیگران مسخره اش می کنند اول مطلب اموزش این صدا را در زیر به دقت بخوانید و اجرا کنید اگر موفق نشدید حتما در واتساپ به شماره 09138407112کلینیک نوین پیام بدید کمکتون خواهیم کرد حالا بریم سراغ مراحل درمان 👇👇

1️⃣اول تست کنید ببینید زبان بالا میره و می تونین لب بالا رو لیس بزنین یا نوک زبون را به پست دندون بالا بزنین

2️⃣ببینید می تونین لرزش در زبان بندازین مثلا می تونین صدای" ز" رو بکشید


3️⃣حالا زبان را بالا ببرید و به لثه بالا نزدیک کنید اما فشار ندین چون صدای"ل" شنیده میشه

4️⃣همونجا زبون را پهن کنید و فقط و فقط نوک زبان را بلرزانید

5️⃣حالا کلماتی که اخرشون صدای"ر" هست رو امتحان کنید مثلا کلمه مار

مختصر توضیح دادم اگر نتونستین مراحل رو اجرا کنین در واتساپ به من پیام بدید حتما کمکتون می کنم یا بهتره حضوری به من سربزنید تا زبان شما رو چک کنم. 🙂🙂

✔یکی دوماهی طول میکشه تا خوب بشه عجله نکنین



بچه ام حرف نمی زد بردم دکتر گفت تا شش سالگی صبر کن الان شش سالشه هنوز جمله نمیگه چیکار باید کرد

بچه ام حرف نمی زد بردم دکتر گفت تا شش سالگی صبر کن الان شش سالشه هنوز جمله نمیگه چیکار باید کرد

پاسخ
📣اگر کودک شما تا سه سالگی حرف نزنه باید نگران باشید
👈خیلی وقت ها دیر مراجعه کردن میتونه سرنوشت و زندگی و آینده کودک شما رو تغییر بده نمونه من این هفته مراجع شش ساله ای داشتم که با شکایت حرف نزدن اومده بود و پس از تست ارجاع دادم جهت ادیومتری و مشخص شد که ۶۰ درصد افت شنوایی داشته و باید سمعک می گرفته و الان ۷۰ درصد زمان طلایی رو از دست داده و کار من و همکارانم برای درمان رو بسیار سخت کرده و اگر همین کودک سه سالگی مراجعه می کرد و تشخیص داده می شد الان راحت صحبت می کرد

👈 خیلی وقتا اصلا کودک شما به لحاظ پزشکی هیج مشکلی نداره و حرف نمیزنه و پزشک کودکان یا مغز و اعصاب میگه صبر کن تا شش سالگی !! اما خیلی وقت ها کودکان نیاز به تحریکات مناسب دارند درسته مغز سالمه و هیچ مشکل پزشکی نیست اما برخی کودکان نمیتونن بدون گفتاردرمانی خوب بشن و این موضوع رو فقط گفتاردرمان میدونه و پزشک از روند تخصصی گفتاراطلاع نداشته یا اصلا کودک شما براش مهم نبوده که گفته صبر کن/

👈پزشک نوار مغز گرفته گفته خب مغز سالمه پس خودش خوب میشه / دوستان قرار نیست که حتما کودک تشنج باعث حرف نزدن بشه هزاران عامل در حرف نزدن دخیل هستن اون پزشک یا اصلا کتابهاش رو مطالعه نکرده یا تعهد اخلاقی و انسانی نداره و خیلی راحت میگه خودش خوب میشه شما ازش بپرسین اگر نشد چی شما چه تضمینی میکنید خودش خوب بشه

👈ممکنه کودک شما بدلیل اینکه اختلالات طیف اتیسم داره حرف نمیزنه که باید ریشه های ارتباطی و حسی و حرکتی حتی از یک سالگی درمان بشن و هر چقدر زمان از دست بره مشکل پیچیده تر میشه

👈اگر کودک شما حرف نمیزنه و ناگهان ۵ سالگی زبون باز میکنه خوشحال باشید اما نگران باشید بچه هایی که دیر به حرف میان در مدرسه متاسفانه دچار اختلالات یادگیری میشن و اون موقع برچسب کند ذهن و تنبل روشون میزنن پس حتی اگر به احتمال ۹۰ درصد میدونین کودکتون قراره ۵ سالگی به حرف بیاد که معمولا نمیاد بازهم برای پیشگیری از اختلالات دوران مدرسه باید گفتاردرمانی رو شروع کنین.

👈بارها گفتم باز هم میگم تخم کبوتر خرافاته/ سردی و گرمی و طب سنتی هیچ اثر علمی بر باز شدن زبان کودکان ندارد وقت طلایی رو با این توصیه ها تلف نکنین

👈اگر مثلا پسر عموش هم دیر حرف زده پس کودک شما هم به حرف میاد 🤔 شما از کجا مطمنین پسر عموی کودک مشکل دوران زایمان یا بارداری باعث دیر حرف زدنش نشده یعنی کودک شما شرایطش دقیقا شرایط پسر عموش بوده که بخواهید صبر کنید مثل پسر عموش همون سن به حرف بیاد قطعا نه پس باز هم درمان رو به تاخیر نندازین

👈 خیلی از کودکان تاخیر گفتاری دچار اختلالات تلفظ میشن و بقیه نمیفهمن چی میگه و این بچه ها در معرض خطر پرخاشگری/ گوشه گیری/ افسردگی هستن

باز هم دلیل بیارم واسه اینکه درمان رو به تاخیر نندازین🙂

گفتاردرمانی کودکان یل بزرگسالان زمانبر هست بعد از ۵ جلسه منتظر معجزه نباشین شاید یکسال طول بکشه اما ارزشش رو داره



آبریزش دهان دلیل و راه درمان گفتاردرمانی کرمان

آبریزش دهان دلیل و راه درمان گفتاردرمانی کرمان

✅درمان تسهیل دهانی صورتی
و تسهیل حسی-عصبی

 آبریزش اغلب به عنوان نتیجه ای از: -کنترل حرکتی دهانی ضعیف،
-کاهش تواتر بلع غیر ارادی
-کاهش آگاهی حسی لازم برای بلع رخ میدهد .
تکنیک هایی که جهت تسهیل سازی به کار برده میشوند شامل :
سرد کردن
برس کشیدن
ارتعاش
دستورزی
مالش دادن

⭕️این تکنیک ها منجر به طبیعی شدن تون عضلانی عضلات صورت میشود و با تشدید درون داد حسی به افزایش آگاهی حسی و تمایز اندام ها کمک می کند.
بهتر است تکنیک های تسهیل سازی را به تدریج افزایش دهیم تا سطح عمل فرد نسبت به آنها افزایش یابد چرا که ممکن است بعضی افراد در ابتدا نسبت به این تحریکات مخالفت نشان دهند.

🚫سرد کردن :

به کار بردن یخ مستقیما بر روی عضله هدف ، تون عضلانی را بهبود بخشیده و باعث افزایش آگاهی حسی میشود. برای به حد اکثر رساندن اثر این روش یک فعالیت دهانی مثل خوردن یا تمرینات دهانی باید بلا فاصله بعد از سرد کردن انجام شود.

✍طریقه ی اجرای سرد کردن روی صورت :

♦️1- فشار ثابت و یکنواخت را در جهت حرکت عضله به آن وارد کنید.

♦️2- ابتدا نواحی خارج دهان و بعد نواحی داخل دهان را سرد کنید

♦️یخ برای مدت 3 تا 10 ثانیه استفاده می شود ، بسته به میزان تحمل فرد و اثر بخشی این روش.
Speechtherapy
🔶نکات مهم:
هنگام استفاده از روش سرد کردن باید موارد زیر را مد نظر قرار داد :

1-سرد کردن در بعضی موارد مثل افراد صرعی که منجر به حملات شود یا در افرادی که منجر به اسپاستیسیتی شود مضر است .

2-سرد کردن در افرادی که بیش حساس هستند سبب ایجاد ناراحتی می شود .

3-مکیدن یخ برای افراد مبتلا به تانگ تراست شدید توصیه نمی شود.

🚫برس کشیدن ( مسواک زدن ) :

مسواک کشیدن یکی دیگر از روش های مفید برای بهبود آهنگ و تنش عضلانی و افزایش آگاهی حسی است .
♦️اثر مسواک کشیدن 20 تا 30 دقیقه پس از اجرا رخ می دهد ،
♦️مسواک کشیدن باید نیم ساعت قبل از غذا خوردن یا تمرینات حرکتی ناحیه دهان صورت گیرد .

✍روش اجرای مسواک کشیدن :

🔻برای مسواک کشیدن می توان از یک مسواک نرم استفاده کرد
🔻ضربات سریع و سبک در جهت حرکت عضله وارد کنید .
🔻 برس کشیدن نباید بیشتر از 3 ثانیه برای هر عضله انجام شود .

Speechtherapy
🔷🔹🔷روش های برس کشیدن :

1-در ابتدا عضله گونه (بوکسیناتور ) را برس بکشید

2-سطح جونده و داخلی دندان ها

3-برس کشیدن زبان ،لب ها و گونه ها در جهت تحریک تون عضلانی

4-برس کشیدن سطح جانبی زبان برای بهبود جویدن
Speechtherapy
🔶🔸🔶نکات مهم
هنگام اجرای روش برس کشیدن باید موارد زیر را مد نظر قرار داد :

1-برس کشیدن را ابتدا از ناحیه صورت شروع و بعد  به سمت دهان ادامه داده و در نهایت داخل دهان را برس می کشیم .

2-عضله گیجگاهی را تحریک نکنید زیرا باعث انقباض فک می شود.

کانال گفتاردرمانی کرمان نوین



آبریزش دهان دلیل و راه درمان آن

آبریزش دهان دلیل و راه درمان آن

🅾مشكلات ناشی ازآبريزش دهان

🔸 فردي كه دچار آبريزش دهان است هم از نظر فردی و هم از نظر اجتماعی و هم از نظر روانی دچار آسيب می شود . آبريزش دهان انتقال عفونت را آسان می كند.
🔸بيمار ممكن است لباس خود يا ديگران، وسايل واثاثيه منزل را آلوده كند .
🔸تجزيه بزاق باعث استشمام بوی بد از دهان فرد می‌شود ،در نتيجه افراد خانواده و يا بستگان نزديك كمتر آن‌ها را در آغوش می ‌گيرند و تحریکات حسی و کلامی کمتری دریافت میکنند.
🔸فرد کم توان ذهنی که با مشکل عصب شناختی شدید دچارآبریزش زیاد از دهان است ،نیاز به چندین بار تعویض لباس در هر روز دارد.
🔸 آبریزش دهان در فصل سرما باعث خشک شدن و ترک خوردن صورت و اطراف لب‌ها می‌شود .
🔸اگر علت آبریزش دهان افزایش بزاق باشد باعث می‌شود تعادل یونی خون وسرم به هم بخورد و اگر بیمار آن را قورت دهد ، قورت دادن اضافی باعث ایجاد حالت تهوع وگاهی استفراغ می گردد و در طولانی مدت ممکن است موجب ذات الریه شود.
@Speechtherapy
🔴🔴درمان آبريزش دهان

چند نوع درمان برای بيماران كه آبريزش دهانی دارند وجود دارد كه انتخاب هر كدام بر اساس نياز بيمار انجام میگيرد :

👇👇👇👇

✅ درمان خود به خودی

✅ دارو درمانی
داروهای خاصی وجود دارند که با تحویز پزشک باعث کم شدن بزاق دهان و خشکی دهان می شوند:
-اسکوپولامین
(مصرف پوستی دارد)
-گلیکوپیرولات
(به صورت قرص و تزریقی،)
-آتروپین سولفات
(به صورت قطره کاربرد دارد)

✅ رفتار درمانی
با استفاده از روشهای شرطی سازی و تکرار و تمرین روی مهارت بلعیدن و پاک کردن برنامه ریزی شده ،باعث کاهش آبریزش میشود.

✅ جراحی
جراحی به دو شیوه انجام میشود:
-مسدود کردن غدد بزاقی
-تغییر مسیر بزاق

✅درمان تسهیل دهانی صورتی و تسهیل حسی -عصبی
ادامه دارد....

کلینیک گفتاردرمانی نوین کرمان



تشنج در کودکان_بزرگسالان

تشنج در کودکان_بزرگسالان

🌟تشنج بروز ناگهانی نشانه ها یا علایم بیماری است که معمولا صرع است.

✔تشنج علل مختلفی مانند تب، افت فشارخون، میگرن و ضربه مغزی و...دارد

✔تشنج نشانه بروز یک فعالیت نورونی همزمان، غیر طبیعی و شدید در مغز است که می تواند به صورت تغییر در سطح هوشیاری، وضعیت روانی، حرکات تونیک و کلونیک بروز یابد



رفلکس مکیدن در نوزادان

رفلکس مکیدن در نوزادان

🔹️رفلکس مکیدن رفلکسی است که در پاسخ به لمس کردن سقف دهان نوزاد شروع به مکیدن می کند.

🔹️رفلکس مکیدن از زمانی که نوزاد در رحم مادر است شروع می شود در هفته ۳۲م بارداری و در هفته ۳۶م بارداری کامل می شود

🔹️نوزادانی که نارس به دنیا می آیند معمولا رفلکس مکیدن کاملی ندارند
🔹️نوزادان نارس نیاز به تغذیه از طریق لوله(NG) دارند

🔹️معمولا چند هفته طول می کشد تا نوزادان دارای اختلال بلع با کمک گفتاردرمانگر متخصص اختلال بلع به درمان و هماهنگی مکیدن و بلع برسند



رفلکس های دهانی نوزادی

رفلکس های دهانی نوزادی

🔹️بازتاب دهان گردی یا رفلکس rooting
🔹️اگر گوشه دهان و گونه نوزاد را لمس کنید سرش را به سمت دست شما برمی گرداند
🔹️این رفلکس در شیر خوردن به نوزاد کمک می کند و تا ۴ماهگی از بین می رود و با اختیاری سر جایگزین می شود.
🚫اگر این رفلکس تا پس از ۴ ماهگی ادامه داشته غیر طبیعی است و باید حتما با پزشک مغز و اعصاب یا گفتاردرمانگر متخصص اختلالات دهانی حرکتی مشورت بفرمایید



رفلکس های نوزادی کدامند؟ نوزاد در ماه اول دوم سوم ششم باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

رفلکس های نوزادی کدامند؟ نوزاد در ماه اول دوم سوم ششم باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

🔹️رفلکس های دوره نوزادی در سال اول زندگی بسیار مهم اند
✔ اولین رفلکس 👈رفلکس استارتل یا مورو است.

این رفلکس از بدو تولد وجود دارد و در سه یا چهار ماهگی قطع می شود.


🔲در این رفلکس نوزاد در صورت مواجهه با یک استرس ناگهانی محیطی مانند صدای ناگهانی، سروپاها را باز می کند، بازوها را به بالا و بیرون برده و انگشتان دست را باز می کند.



فرزندم لکنت گرفته درسش هم ضعیفه به هم ربطی دارن هوشش خوبه

فرزندم لکنت گرفته درسش هم ضعیفه به هم ربطی دارن هوشش خوبه

❇لازم است برخی واقعیت ها راجب لکنت را بدانیم و از خرافات فاصله بگیریم

✔لکنت هیچ ارتباطی با هوش ندارد

✔اکثر افراد دارای لکنت هوش طبیعی دارند اما ممکن است یک فرد هم لکنت داشته باشد و هم مشکل هوش اماضعف هوش دلیل بر شروع لکنت نیست

✔کودکان دارای اختلال یادگیری و ضعف درسی هم معمولا مشکل هوشی ندارند و اختلال ان ها به حافظه، نقص توجه، بیش فعالی، اختلال رفتاری و مشکلات آموزشی مدرسه برمی گردد

✔حافظه با هوش بسیار متفاوت است.


👈پس یک فرد می تواند هم کند باشد هم لکنت داشته باشد و هم اختلال یادگیری و درسی اما هیچکدام دلیل درگیری نیستند و صرفا با هم در یک فرد ظهور یافته اند برای مثال شما ممکن است همزمان شکم درد و سردرد باشید اما هیچکدام دلیل دیگری نیست و فقط همزمان ظهور یافته اند.

✔دیده شد معمولا کودکان دارای لکنت از خواندن کتاب و درس جواب دادن فرار می کنند این بدلیل عکس العمل های منفی والدین، همکلاسی ها و معلم است زیرا زمانی که کودک گیر کرده و نتوانسته صحبت کند همکلاسی ها مسخره کرده اند و معلم بر این باور بوده که کودک درس را بلد نیست و یا از سر دلسوزی به کودک گفته شما بجای گفتن بنویس و یا وقتی کودک گیر کرده سرشان را برگردانده اند و.... لذا

✔وقتی یک‌کودک دارای لکنت کتاب می خواند اجازه دهید و فرصت دهید تا آرام و شمرده بخواند

✔عجله نکنید و فشار نیاورید سریع صحبت کن یا درس بخوان

✔لطفا با فرد دارای لکن مانند سایر کودکان رفتار کنید نگویید بجای خواندن بنویس زیرا این‌کار اعتماد به نفس کودک را به شدت کاهش می دهد

✔دلسوزی و ترحم نکنید و بجای آنها صحبت نکنید فقط وقت بدهید تا پس از چندبار تلاش خودشان بگویند


✔از گفتن کلماتی مانند تو نمیتونی و....پرهیز کنید

✔از مسخره شدن توسط دیگران پیشگیری کنید


✔لکنت درمان اصولی دارد و زمان بر است.




مهارت های زبانی و شناختی کودک ۴ تا ۵ ساله

مهارت های زبانی و شناختی کودک ۴ تا ۵ ساله

📍کودک خلاق و کنجکاو باید بتواند با دیگران مکالمه کند و قادر باشد مکالمه را ادامه دهد و بتواند به سوالات ساده پاسخ دهد و همچنین بتواند احساسات خود را بیان کند.
📍بیشتر کودکان در سن ۴ تا ۵ سالگی از آواز خواندن و شعر خواندن لذت می برند، و کلمات را ترکیب می کنند.

📍کودکان در این سن شر پرسروصدا هستند
📍کودکان در این سن باید قادر باشند از جملات پیچیده استفاده کنند مثلا " مامان دستکش و کلاه من رو پیدا کن هوا خیلی سرده میخوام برم آدم برفی بسازم تازشم هویج و دکمه هم بهم بده براش بذارم "
و همچنین کودک باید واضح صحبت کند و دیگران صحبت هایش را متوجه شوند.

📍باید بتواند تا ده بشمارد
📍باید اسم چهار رنگ معمولا قرمز آبی سبز و زرد را بداند و نام چهار شکل معمولا گردی ، سه گوش و چهارگوش را بداند

📍باید اسم چند حرف فارسی را بداند و با کپی کردن بنویسد مانند آ و ب

📍بایدومفاهیم زمان و ترتیب فعالیت های روزمره را بداند مانند صبحانه در صبح، ناهار در ظهر و شام در شب می خوریم.

📍باید دامنه توجه وسیعی داشته باشد

📍باید بتواند دو یا سه دستور را پشت سر هم انجام دهد
📍کودک باید آدرس منزل و شماره تلفن والدین را بداند

⛔اگر کودکی در مهارت های زبان اول در این سن مشکل دارد به هیچ عنوان زبان دوم آموزش داده نشود و حتما ابتدا با نظر گفتاردرمانگر مشکل زبان اول رفع گردد و سپس زبان دوم آموزش داده شود زیرا کودک دارای اختلال در زبان اول در معرض لکنت و اختلالات یادگیری است.

✅بهترین سن درمان اختلالات زبان ۲ تا ۶ سالگی است و هرچه درمان زودتر آغاز شود نتیجه بخش تر است.

✅اگر کودک مشکلات همراه مانند بیش فعالی دارد با نظر متخصص گفتاردرمانی از دارو یا نوروفیدبک استفاده کند

✅اگر کودک در طیف اتیسم است زمان چند برابری برای درمان نیاز است

⛔هیچ کودکی را با دیگری مقایسه نکنید

تنها متخصص اختلالات زبان و گفتار گفتاردرمانگر است و تمام سوالات مرتبط را این متخصصین درمیان بگذارید با نظر غیر تخصصی طب سنتی ، متخصص کودکان ، روانپزشک و...فرصت طلایی درمان را از دست ندهید.

⛔ توجه به نظر اطرافیان که می گویند صبر کن بزرگ شه خوب می شود پسر منم همینطور بود پشیمانی به بار می آورد زیرا منشا اختلالات گفتار بسیار متفاوت است و عوام به اشتباه تلفظ را با تاخیر ، لکنت و...یکسان می دانند.

✴تا فرصت هست شروع کنید زمان بر نمی‌گردد✴





مسکل درجمله بندی ، جمله نویسی

مسکل درجمله بندی ، جمله نویسی

✔ضعف در جمله نویسی به چند دلیل صورت می گیرد
✅ممکن است کودک خزانه واژگان ضعیفی دارد برای مثال مفهوم آتش نشانی را نمی داند و هیچ اطلاعاتی راجع به ان نمی داند و بنابراین قادر به بیان و نوشتن جمله پیرامون آن نیست

✅ممکن است کودک در بازیابی کلمات از حافظه مشکل دارد نمی تواند تصاویر مربوط به آن جمله یا کلمه را در ذهن تجسم کرده و بیاد آورد


ممکن است کودک مفهوم ارتباط کلمات با هم را نمی داند و لذا در ارتباط دادن چند شی با مشکل مواجه می شود برای مثال ارتباط آژیر و دزدی را نمی داند و لذا قادر به ساخت جمله نیست


✅ممکن است کودک در تفکر واگرا و همگرا مشکل دارد

✴در مطلب بعد چند تمرین برای رفع این مشکل عنوان می شود اما حتما پیشنهاد می شود به متخصص گفتاردرمانی مراجعه نمایید



فرزندم حرف نمی زند تا کی صبر کنم ؟ مهد کودک ببرم؟

فرزندم حرف نمی زند تا کی صبر کنم ؟ مهد کودک ببرم؟

✴برخی باورهای غلط که باعث مراجعه دیر هنگام به گفتاردرمانی می شوند✴

✅باور غلط اول 👈دکتر کودکان یا روانپزشک یا ....گفت تا ۵ سالگی صبر کن پسرها دیرتر به حرف میان!!! خانواده پدرش هم دیر به حرف افتادن!!!
✅واقعیت : سن طلایی کلام کودکان از ۶ ماه آغاز شده و تا ۶ سالگی سن طلایی رشد گفتار و زبان و اکثر فرآیندهای عصب شناختی مغز کودکان است و بتعویق انداختن مراجعه به گفتاردرمانی منجر به آسیب های جبران ناپذیری می شود، راجع به کلام کودک خود با متخصص #گفتاردرمانی مشورت کنید.

✅باور غلط دوم👈بره مهدکودک خوبه میشه! بچم باهوشه ولی دوست نداره حرف بزنه!
✅واقعیت👈 رفتن به مهد کودک به کودکان با خزانه لغات بسیار پایین نه تنها به گفتار کودک کمکی نمی کند بلکه منجر به اختلالات رفتاری در کودک خواهد شد اما در کودکان دارای جمله بندی رفتن به مهد کودک در کنار گفتاردرمانی می تواند کمک کننده باشد.


✅باور غلط سوم👈خیلی باهوشه بچم! ولی دوست نداره حرف بزنه.
✅واقعیت👈بسیاری از کودکان دارای تاخیر گفتار دارای هوش طبیعی هستند اما نه همه! در واقع میان هوش و زبان ارتباط دو جانبه ای وجود دارد ، رشد زبان منجر به تقویت هوش و تقویت هوش به رشد زبان کمک می کند.
👈هیچ کودک دارای تاخیر زبانی علاقه مند به حرف نزدن نیست بلکه همه کودکان علاقه به صحبت کردن دارند اما برخی توانایی کمتری در این حوزه دارند.



پاسخ به سوالات رایج درباره گفتار درمانی و کاردرمانی کرمانم

پاسخ به سوالات رایج درباره گفتار درمانی و کاردرمانی کرمانم

ما در واتساپ و تلگرام به شماره 09138407112 پاسخگوی سوالات بزرگواران در تمام نقاط کشور ایران و استان کرمان هستیم
آدرس اینستاگرام ما mkarimi.slp 2019



لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان
تکرار، گیر ، کشیده گویی در روند گفتار لکنت نام دارد در تقسیم بندی انواع لکنت سه نوع لکنت وجود دارد..یک نوع لکنت که بیشتر در سنین کودکی اتفاق می افتد لکنت رشدی است که در سنین 2-5 سال زمان شروع این اختلال است و همزمان با زمان طلایی رشد گفتار و زبان است یعنی زمانی که خزانه واژگان کودک در حال افزایش است و ما سیر تکاملی را در گفتار فرزندمان مشاهده می کنیم لکنت ایجاد میشود..ترس عامل ایجاد لکنت نیست اما در بروز لکنت میتواند موثر باشد....لکنت در اثر تقلید ایجاد نمیشود



شل حرف زدن و واضح نبودن گفتار

شل حرف زدن و واضح نبودن گفتار

✅شل صحبت کردن یا در اصلاح عملی گفتار دیزارتریک می تواند دلایل زیادی داشته باشد مانند آسیب مغز بر اثر تصادف ، سکته ، بیماری های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون
✔در بسیاری از موارد گفتار شل و دیزارتریک بدون علت مشخصی مشاهده می شود
✔شل صحبت کردن در بسیاری از موارد دلیل واضح نبودن گفتار نیست بلکه عدم فراگیری درست جایگاه های زبان توسط فرد باعث واضح نبودن گفتار شده است در واقع چون فرد نمی تواند صداها را درست تلفظ کند گفتارش نا واضح است که به اشتباه عوام می گویند شل صحبت می کند.

✔یکی از انواع خطاهای یادگیری که خود به خود خوب نمی شود اشتباه گفتن صدای " ک" می باشد که معمولا " ت" بیان می شود مثال کلمه " کلاه" به اشتباه " تلاه" بیان می شود و یا صدای " گ" معمولا " د" بیان می شود مثال گاو ، داو گفته می شود

✔ متاسفانه در بسیاری از موارد اطرافیان با خندیدن به گفتار کودک اعتماد به نفس کودک را پایین می آورند

✔این صداها به هیچ وجه خود به خود اصلاح نمی شوند و رفتن به مدرسه هیچ کمکی نمی کند بلکه بل تمسخر همکلاسی ها شرایط را برای فرد بدتر می کند

برای آموزش این صداها
👈نوک زبان را با قاشقک به طرف پایین و عقب هل دهید و از کودک بخواهید " ک بگوید سپس کا کو کی و سپس کلمات دارای " ک" را تکرار کند ، روال آموزش صدای " گ هم به همین صورت است.

برای اصلاح خطاها حتما از گفتاردرمانگر متخصص اختلال تولید کمک بگیرید زیرا این خطاها به این راحتی اصلاح نمی شوند.



ده نشانه خطر اختلال گفتاری در کودکان

ده نشانه خطر اختلال گفتاری در کودکان

اگر کودک شما نشانه های زیر را دارد حتما با گفتاردرمانگر مشورت کنید

✔اگر نوزادی دارید که تعامل برقرار نمی کنید یعنی با نگاه شما را تعقیب نمی کند، در پاسخ به کارهای شما نمی خندد ، به شما نگاه نمی کند.

✔اگر کودک یک ساله ای دارید که حرف های شما را نمی فهمد و دستورات ساده را انجام نمی دهد


✔اگر کودک ۱۸ ماهه تا دو ساله ای دارید که تنها چند صدا یا کلمه می گوید یا اشاره می کند

✔اگر کودک ۱۸ماهه تا دو ساله ای دارید که حرف هایش واضح نیست

✔اگر کودک دو ساله دارید که کلمات را ترکیب نمی کند و جملات کوتاه مانند مامان آب بده نمی گوید


✔اگر کودک دو تا سه ساله ای دارید که تعداد کلمات زیادی نمی داند.

✔اگر کودک یک تا دو ساله ای دارید که نمی تواند صداهای "ب"، " پ" ، " م" را صحیح تلفظ کند


✔اگر کودک دو تا سه ساله ای دارید که صداهای " ن" ، " ت" ، " د" ، " ک" ، " گ" ، " ف" را اشتباه تلفظ می کند

✔کودک سه ساله ای که از جملات برای درخواست اشیا استفاده نمی کند

✔اگر کودک ۴ ساله ای دارید که هنوز برخی صداها را اشتباه تلفط می کند و داستان کوتاه نمی گوید و توضیح نمی دهد و پیوسته صحبت نمی کند.



میزان خطاهای تلفظی کودک ۲ ساله ، ۳ سال و ۴ ساله چقدر باید باشد و از چه سنی باید نگران گفتار کودکم باشم

میزان خطاهای تلفظی کودک ۲ ساله ، ۳ سال و ۴ ساله چقدر باید باشد و از چه سنی باید نگران گفتار کودکم باشم

پیشنهاد می شود به متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنید اگر کودک گفتار کودک شما نبست به همسالانش به سختی فهمیده می شود.

✔والدین و اطرافیان باید ۵۰ درصد صحبت های یک کودک دو ساله را متوجه شوند.

✔والدین و اطرافیان باید ۷۵ درصد صحبت های یک کودک ۳ ساله را متوجه شوند.

✔در سن ۴ سالگی گفتار کودک شما باید تماما قابل درک باشد حتی توسط فردی که تا به حال کودک شما را ندیده است.


✅بنابراین اگر یک کودک دو ساله ۴ صدا را اشتباه تلفط کند جای نگرانی نیست اما اگر همین کودک در سن ۴ سالگی این تعداد خطای تلفظی را داشته باشد حتما باید برای درمان اقدام کند.

✅برای براورد میزان وضوح گفتار کودکتان با متخصص گفتاردرمانی مشورت کنید تا در صورت لزوم تست های مربوطه انجام شود و گفتار کودک نسبت به سن بررسی شود.



راههای درمان گفتار کودک دچار تاخیر گفتار یا دیر حرف زدن

راههای درمان گفتار کودک دچار تاخیر گفتار یا دیر حرف زدن

۱- جملات را برای کودک ساده کنید
۲- زمانی که کودک کاری را انجام می دهد با صدای بلند آنرا توضیح دهید
۳-کلمات را بارها و بارها برای او تکرار کنید
۴- راجب چیزی که فکر می کنید بلند صحبت کنید و....



Lisp central چیست؟ نوعی از خطای تلفظی است که در آن جایگاه و وضعیت قرار گیری زبان در دهان اشتباه است. به عبارت دیگر پیشین شدگی اتفاق می افتد و فرد برای تولید اصوات سایشی مانند /س/ و /ز/ زبان را بین دندان متمایل به بیرون دهان قرار می دهد و جلوه نامناسبی اتفاق می افتد.
علل فیزیولوژیکی پزشکی که ممکن است منجر به اختلال بلع گردد عبارتند از: اختلالات عصب شناختی و ضربه مانند :عفونت مغز و ساقه مغز ، پارکینسون، M.S، فلج اطفال، دمانس و فلج مغزی ، سکته مغزی و ...... ضایعات ساختاری مانند: وب مادرزادی ، نئو پلاسما، تیرومگالی و .... بیماریهای بافت تماسی مانند: دیستروفی ماهیچه، پلی میوزیس اثرات جانبی مانند اثرات ناشی از جراحی، داروها و فیبروز ناشی از رادیولوژی، سوختگیها ناهنجاریهای مادرزادی یا آناتومیکی مانند: شکاف کام و لب، ناهنجاریهای زبان، شکاف حنجر #کلینیک#نوین#گفتاردرمانی#بلع#09137499313
گفتار درمانی کرمان نوین ۰۹۱۳۸۴۰۷۱۱۲ گفتار درمانی کرمان نوین درمان دستگاهی اختلالات گفتار و زبان،بلع ،لکنت،۰۹۱۳۸۴۰۷۱۱۲ کلینیک گفتار درمانی نوین درمانتخصصی اختلالات گفتار و زبان در کلینیک تخصصی توانبخشی با پیشرفته ترین تجهیزات درمانی. با پرداخت یک ویزیت از گفتاردرمانی، ماساژ درمانی، تربیت شنوایی، ذهن درمانی، شناخت درمانی، درمان صوت و بلع ، ارتباط درمانی بهره ببرید. نرم افزارهای تخصصی اگر می خواهید شناخت، توجه و تمرکز خود را افزایش دهید؟ اگر می خواهید کودکان باهوشی داشته باشید؟ اگر می خواهید خلاقیت کودک خود را افزایش دهید؟ اگر می خواهید کودکان با روابط اجتماعی بالایی داشته باشید؟ اگر به دنبال افزایش حافظه کودکان خود هستید؟ گفتاردرمانی بزرگسالان در کرمان خدمات این بخش شامل گفتاردرمانی بمنظور درمان اختلالات زیر می باشد: ۱-لکنت و ناروانی در گفتار(Stuttering) ۲- آفازی و سکته های مغزی بزرگسالان(آسیب های مغزی)Aphasia ۳- عقب ماندگی ذهنیD.S.Lو سندرم داون و فلج مغزی CP ۴- اختلالات تولید (بیان ناصحیح حروف)Articulation Disorders ۵- اختلالات یادگیری و نارساخوانی (اختلالات خواندن ونوشتن) Learning Disorder ۶- کم شنوایی و ناشنوایی Hearing Disorder ۷- اتیسم و اختلالات نافذ رشد Autism ۸- اختلالات صوتی (گرفتگی و خشونت صدا و...) ۹-آلزایمر ۱۰- پارکینسون درمان در مرکز و منزل خدمات بخش گفتار درمانی و کاردرمانی کودکان درمان ۱-لکنت و ناروانی در گفتار(Stuttering) ۲-بیش فعالی و اختلالات توجه و تمرکزADHD ۳- درمان اشتباهات املایی و نوشتاری کودکان 4- عقب ماندگی ذهنیD.S.Lو سندرم داون و فلج مغزی CP ۵- اختلالات تولید (بیان ناصحیح حروف)Articulation Disorders ۶- اختلالات یادگیری و نارساخوانی (اختلالات خواندن ونوشتن) Learning درمان اختلالات بلع دیسفاژی شامل مشکلاتی در گرفتن غذا، مکیدن، جویدن و بلعیدن آن است اختلال بلع در مراحل مختلفی از فرآیند بلعیدن غذا( دهانی، حلقی و مروی) می تواند رخ بدهد. در بعضی از بیماریها فرد به این عارضه دچار می شود و در یکی از مراحل غذا خوردن دچار مشکل می گردد. اگر مشکل در ناحیه دهانی و حلقی باشد آسیب شناس گفتار و زبان با ارائه برنامه های آموزشی و تمرین های لازم به فرد کمک می کند با مشکلات کمتری غذا بخورد و از خوردن لذت ببرد. بلع طبیعی و کنترل عصبی- عضلانی عملکرد بلع مناطق اطراف شیار سیلوین به صورت یک مرکز مستقل در عمل بلع دخالت دارند. همچنین تعداد زیادی از نورونهای ساقه مغز مسئول کنترل بلع هستند. این نرونها عمدتاً در بخش پشتی و قسمت جانبی هسته های تراکتوس سولیتاریوس واقعند و در قسمت شکمی نیز بوسیله هسته های آمبیگوس محاط میشوند. مراکز بلع در دو طرف ساقه مغز قرار دارند و با تشکیلات مشبک در ارتباطند. دو ناحیه مذکور دارای ارتباطات بسیار گسترده ای هستند و همین امر باعث می شود هر یک از آنها بتوانند به تنهایی هماهنگی لازم طی مرحله حلقی و مروی را بوجود آورند. از 12 جفت اعصاب مغزی 4جفت آنها یعنی زوجهای 5،7،9 و10 تامین کننده حس عمومی و اطلاعات مربوط به مزه ،حرارت و قوام ماده غذایی می باشند. و پنج زوج اعصاب 5،7،9،10و12 مسئول انجام مراحل دهانی و حلقی بلع می باشند. ساختارهای درگیر دربلع طبیعی: v حفره دهان شامل: لبها، مندیبل، ماکزیلا، کف دهان، گونه ها، سختکام، دندانها، کمانهای حلقی قدامی و خلفی، حفره قدامی(فضای بین مندیبل و ماکزیلا و گونه ها)، حفره خلفی(فضای بین مندیبل و ماکزیلا و عضلات لب) مراحل بلع: v Anticipatory phase v Oral preparatory phase v Oral phase v Pharyngeal phase v Oesophageal phase تعریف دیسفاژی: اغلب نتیجه ای از انواع اختلالات نورولوژیکی است که میتوانددرهر یک از مراحل بلع طبیعی ایجاد گردد. علائم دیسفاژی: v ناتوانی در بلعیدن مواد غذایی و حتی بزاق دهان خودشان(شایعترین علامت) v سرفه کردن در هنگام خوردن و نوشیدن یا بلافاصله بعد از آن v ضعیف شدن صدای فرد در حین خوردن یا اندکی پس از آن وجود صدایی وزوز مانند در مسیر تنفسی در حین دم و بازدم v ابتلای بیمار به عفونت سیستم تنفسی(پنومنی) به دلیل آسپیراسیون مکرر v ورود مواد غذایی به مسیر هوایی (آسپیراسیون) v کاهش وزن و ایجاد علائم سوء تغذیه به علت کم خوریهای بیش از حد v بالا رفتن درجه حرارت بدن از1ـ30 دقیقه پس از غذا خوردن بطور کلی علائم اختلال بلع در بیماران مبتلا به سکته های مغزی از نوع آمبولیک و بیماران سرطانی پیشرونده است وبا گذشت زمان باعث بروز ناتوانی بیشتری خواهد شد. بیماران مبتلا به این اختلال از به هم خوردن روند طبیعی زندگی شان و ایجاد ناراحتی در تغذیه دچار نابسامانی های جسمی و روحی می شوند. سبب شناسی: علل فیزیولوژیکی پزشکی که ممکن است منجر به دیسفاژی گردد عبارتند از: v اختلالات عصب شناختی و ضربه مانند :عفونت مغز و ساقه مغز ، پارکینسون، M.S، فلج اطفال، دمانس و فلج مغزی ، سکته مغزی و ...... v ضایعات ساختاری مانند: وب مادرزادی ، نئو پلاسما، تیرومگالی و .... v بیماریهای بافت تماسی مانند: دیستروفی ماهیچه، پلی میوزیس v اثرات جانبی مانند اثرات ناشی از جراحی، داروها و فیبروز ناشی از رادیولوژی، سوختگیها v ناهنجاریهای مادرزادی یا آناتومیکی مانند: شکاف کام و لب، ناهنجاریهای زبان، شکاف حنجره ارزیابی: ارزیابی شامل تاریخچه گیری و معاینات فیزیکی است. پس از ثبت مشخصات بیمار و اطلاع از بیماری و اختلالات اساسی بیمار، اطلاعاتی در زمینه علائم دیسفاژی و زمان شروع آنها، مثلاً وجود درد در حین بلع، وجود آسپیراسیون، وضعیت سرفه و گلو صاف کردن بیمار ، کیفیت آواسازی بیمار ، مدت زمان لازم برای بلع حلقی ، وضعیت جویدن ، نوع ماده غذایی مصرفی بیمار ، قدرت رفلکس Gag ، تغییرات وزن بیمار، داروهای مصرفی را می توان کسب نمود. در ارزیابی بیمار همچنین می بایست وضعیت فیزیکی بیمار مانند کنترل تنه ،سر و گردن و معاینه اعصاب مغزی و دامنه حرکات و قدرت و عملکرد عضلات دخیل و رفلکس های دهانی، معاینه و بررسی شود. همینطور وضعیت لثه و دندانهای بیمار و بهداشت دهان را نباید از نظر دور داشت. بررسی وجود یا عدم وجود آسپیراسیون شاید مهمترین و حیاتی ترین کار در ارزیابی بیماران مبتلا به دیسفاژی باشد. یکی از دقیق ترین روشها جهت بررسی این وضعیت انجام عمل بلع باریوم در اتاق رادیولوژی، معاینه از طریق فلوروسکوپی می باشد. روشهای دیگری مانند مانومتری کامپیوتری، الکترومیوگرافی و آندوسکوپی با فیبر نوری نیز در ازریابی کفایت اسفنکتر ولوفارینجیال ، مشاهده مستقیم هماهنگی عضلات حلق، ارزیابی عملکرد حنجره طی عمل بلع و ارزیابی میزان حساسیت حنجره بسیار مفید می باشد. در هنگام ارزیابی باید به جنبه های روحی – روانی بیمار نیز توجه کرد. آسیب شناس آموزش دیده می تواند یک ارزیابی از تغذیه و بلع انجام دهد و زمینه درمان مناسب را فراهم کند. نقش آسیب شناس گفتار و زبان در ارزیابی دیسفاژی 1. گرفتن یک تاریخچه دقیق از وضعیتهای پزشکی و علائم اختلال 2. مشاهده توانایی و حرکت عضلات مرتبط با بلع 3. مشاهده وضعیت، رفتار و حرکات دهان در حین خوردن و آشامیدن 4. ارزیابی بلع به کمک تستهای اختصاصی درمان از آنجائیکه دیسفاژی تقریباَ تمامی ابعاد سلامتی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد بنا براین تیم درمانی شامل پزشک عمومی، متخصص ENT آسیب شناس گفتار و زبان ، متخصص گوارش، متخصص مغز و اعصاب، رادیولوژیست، متخصص تغذیه، روانپزشک ، متخصص ریه و سیستم تنفس، دندانپزشک و جراح عمومی است. درمان اولیه اختلالات بلع و تغذیه ای ، بررسی علل پایه ای اختلال می باشد . بسته به علت ممکن است درمان دارویی یا جراحی باشد. همراه با درمان دارویی یا جراحی ، رویکردها و مشاورات آسیب شناس گفتار و زبان هم می تواند در درمان دیسفاژی موثر واقع گردد. رویکردهای درمانی: بسته به نوع اختلال عملکردی شامل : v تغییرات رژیم غذایی: به عواملی چون حجم ماده غذایی، شیوه تغذیه، و ... بستگی دارد. v تکنیکهای جبرانی بلع شامل: تغییر وضعیت بیمار، روش های پیشرفت آگاهی حسی بیمار ، تغییر اندازه لقمه غذا و سرعت ارائه آن به بیمار، تغییر چگالی و سفتی ماده غذایی ، استفاده از پروتزهای داخل دهانی v درمان بلع به صورت غیر مستقیم: این شیوه به بیمار تمریناتی را جهت تقویت ماهیچه های آسیب دیده یا ضعیف شده آموزش می دهد. v درمان بلع به صورت مستقیم: این شیوه تمریناتی را برای عملکرد صحیح حین بلع به بیمار آموزش می دهد. بهترین تکنیک در درمان دیسفاژی حذف آسپیراسیون تاحد امکان و جلوگیری از باقیماندن غذا در مسیر دهان و حلق می باشد. درمان بلع در نوزادان وکودکان: بر اساس علت ، علائم ونوع مشکل بلع تغییر می کند که می تواند شامل : 1. تمریناتی برای تقویت ، حساسیت و هماهنگی ماهیچه های مرتبط با تغذیه و بلع. 2. توصیه هایی جهت غذاها، وسایل خاص یا تکنیکهایی برای بهبود تغذیه و بلع. 3. تغذیه نوزاد از طریق O.G.T و N.G.T همراه با Manipulation و تحریک داخل دهان با استفاده از کیسه های یخ 4. تحریک نواحی داخل دهان مثل: زبان( رأس زبان – قاعده زبان) ، توده های لنفاوی موجود در قاعده زبان ، سخت کام ، نرم کام، حلق دهانی تکنیکهای تغذیه ای خاص برای نوزادان شکاف کام و لب: استفاده از سرشیشه های با شیار متقاطع مکیدن سر شیشه نرم برای کمک به جریان شیر استفاده از شیر دوش برای دادن شیر با کمک شیشه روشهای درمان مستقیم و غیر مستقیم دیسفاژی: تمریناتی جهت افزایش دامنه حرکت و کنترل لقمه غذا: تمرینات حرکتی جهت بهبود میزان حرکات لبها ، چانه، زبان، حنجره و تارهای صوتی. روش تلفیقی حسی- حرکتی: مجموعه تکنیکهایی که در این بخش ارائه می شوند، در واقع برای سرعت بخشیدن به شروع مرحله حلقی بلع، طراحی شده اند و باعث می شوند قبل از اینکه بیمار برای شروع این مرحله تلاش کند ورودی های حسی افزایش یافته و مرحله حلقی بلع آغاز گردد. این تکنیکها عبارتند از: 1. تکنیکهای تماس و لمس مهاری v تماس یا فشار ثابت: لمس حرکتی بصورت ثابت می باشد. v Slow strocking :لمس حرکتی بصورت ریتمیک می باشد. 2. تکنیکهای تسهیل جلدی: v Tapping :ضربه بوسیله سر انگشتان روی عضله یا تاندون به تعداد 3 – 5 بار v Stretch pressure : فشار برروی عضله به همراه کشش 3. gag reflex : v hypoactive reflex : در افراد head injury تحریک قوس کامی حلقی و کامی زبانی با استفاده از pressure touch v hypoactive reflex : با استفاده از روش toung walking در اختلال بلع استفاده از غذاهای سرد باعث افزایش حساسیت قوس حلقی می شود. در موارد ایجاد بلع پر سروصدا ice pack را به مدت 5 دقیقه روی حنجره قرار داده وسپس انگشتان اشاره وشست را روی دو طرف حنجره به طرف جلو وعقب حرکت می دهیم، تون عضلانی کاهش می یابد. مانورهای عمل بلع: در بیماران فاقد کنترل سر درمان با روشهای تقویت گروههای عضلانی آنتاگونیست وتصحیح تعادل آغاز میشود. بهترین وضعیت برای آموزش غذا خوردن وضعیت نشسته می باشد. درصورت ناتوانی بیمار در نشستن، از بالش استفاده می شود. جهت درمان می توان از تکنیکهای PNF –MFT ، تحریکات فارادیک، گالوانیک وتحریکات حسی استفاده کرد. تحریکات لازم برای بالا بردن نرمکام بصورت زیر انجام می شود: v بیما ر دهانش را باز کرده “ آه“ می گوید درمانگر زبان کوچک یا چینهای کامی دو طرف را با یک آبسلانگ لمس می کند. با این تحریک یک انقباض بازتابی رخ میدهد. سپس بیمار تا حد ممکن تولید “ اه “ را تکرار می کند. همانطور که قسمت عمده پاسخ شکل می گیرد، درمانگر به تحریک منطقه از طریق لمس تا حد لازم ادامه میدهد. تحریک بازتاب gag به این دلیل مفید می باشد که انجام این تحریک ، همزمان با بالا آمدن نرمکام، عضلات حلقی نیز به حرکت واداشته می شوند وبه دنبال آن بلع غیر ارادی صورت می گیرد. v تسهیل توانایی بالا بردن 3/1 خلفی زبان جهت انجام بلع: اولین روش می توان از فشار انگشت سبابه به طرف پایین وعقب در 3/1 قدامی زبان استفاده نمود. این امر سبب بالا رفتن 3/1 خلفی و بسته شدن قسمت خلفی دهان می گردد. دومین روش فشاری است که در نیمه قدامی از پهلو به طرف پایین زبان وارد می شود. این امر سبب انقباض عضلات کوچک زبان شده و زبان تحریک گردیده و جهت پذیرفتن شکلهای لازم برای تهیه گلوله های غذایی آماده می شود. سومین روش با استفاده از انگشت میانی در زیر کناره های طرفی زبان و در یک راستای مورب ، موجب بالا آمدن کناره های طرفی زبان می گردد که بخش مهمی از مراحل بلع می باشد. v جهت انجام عمل بلع می توان فشار آوردن به قاعده زبان و ضربه زدن به زیر فک، را استفاده نمود. v استفاده از ویبراتور در زیر چانه وBase زبان ، مفید است. v ماساژ دورانی 3/1 خلف زبان(تحریک حس سطحی وحس عمقی) درمان بلع به وسیله تحریک الکتریکی: تحریک الکتریکی ممکن است هم به صورت مستقیم روی ساختارهای دهانی وهم ازطریق پوست روی ماهیچه های گلوانجام گیرد که هدف آن تحریک وبازتوانی مسیرهای عصبی–ماهیچه ای مختل شده می باشد. پروتز وسیله ای است که امواج الکتریکی را برای ایجاد عملکردهای حسی یا حرکتی به سیستم عصبی منتقل میکند. در طی 4 دهه اخیر پروتزهایی عصبی برای طیف گسترده ای از کارکردها ایجاد شده اند مثل پروتز کاشت حلزون و پروتز محرکات درمان مثانه . در درمان بلع هم تاکید به استفاده از تحریک الکتریکی شده است. دو راه تحریک الکتریکی عملکردی عبارتند از: v با استفاده از پتانسیل عمل در آکسون عصبی و انتقال آن در طول نرون عصبی در واحدی از زمان و رسیدن به نرون حرکتی و ایجاد حرکت مناسب در ماهیچه مربوطه ( FES ). استفاده از این روش حدود 40 سال پیش توسعه یافت. v تحریک آکسون تحریک شده نرون حسی که در سازماندهی کرتکس حرکتی نقش دارد و موجب تغییررفلکس هایاعملکردهای سیستم عصبی مرکزی می شود(این فرایند راتعادل عصبی می نامند) . در تحرک الکتریکی عواملی چون بسامد تحریک ، محل تحریک، زمان بندی ارائه محرک، شدت تحریک ، نوع تحریک و عضله ای که به تحریک پاسخ می دهد اهمیت دارد. پروتزهای نرونی برای برگرداندن عمل بلع در بیماران دیسفاژی تکنولوژی جدیدی است که اخیراً تمایل بسیار زیادی درجهت توانبخشی ایجاد کرده است.تا کنون 3 دیدگاه عمومی در مورد FES برای کمک به دیسفاژی به کار برده شده است . v نخستین دیدگاه شامل تحریک حفره حلق دهانی به صورت پیوسته می باشد که برای کنترل رفلکس بلع در سطح پایین هست. این دیدگاه موفقیتهایی داشته است و به نظر می رسد که نقش بالقوه ای برای تعدیل عصبی در بهبود عملکرد بلع داشته است. v دیدگاه دوم شامل تحریک پوستی عضلات گردن است .مشکل عمده این دیدگاه انتخاب عضلات پاسخ دهنده به تحریک است.و در مورد کفایت آن بحث های زیادی است. v دیدگاه سوم شامل بکارگیری FES داخل عضلانی بصورت مستقیم در ماهیچه های مرتبط با بلع است. گروهی پیشرفت چشمگیری را در تعیین مهمترین عضلات درگیر در بلع و روش همزمانی FES با بلع ارادی را بیان کردند.بااین وجود این مطالعات تا امروز روی افراد سالم انجام شده است. درمان تنس در حنجره اگر در حنجره خود تنس را متوجه شدید. اگر صدای شما گرفته اگر به سختی صحبت می کنید اگر صدای شما خشن شده و کیفیت لازم را نداره اگر سرفه های مکرر و دایمی دارید دیگر نگران نباشید با تیم تخصصی متشکل از کاردرمان ، روانشناس و گفتاردرمان درمیان بگذارید. درمان مشکلات ذهنی و شناختی درمان مشکلات شناختی و ذهنی نیاز به اطلاعات درباره ساختار مغز و عملکردهای ان و نقش این ها در زندگی دارد. با تیم تخصص درمان مشکلات ذهنی و شناختی کودکان در کرمان دیگر نگرانی وجود ندارد کافیست تماس بگیرید ۰۹۱۳۸۴۰۷۱۱۲ دکتر محمد کریمی متخصص گفتاردرمانی کرمان آیا نگران کودک خود هستید؟ آِیا نگران این هستید که کودک شما در تست ورود به مدرسه درست عمل نکند؟ آیا کودک شما در خواندن ، نوشتن و تحصیل مشکل دارد؟ آیا کودک شما در املا نمرات پایینی میگیرد؟ آِیا دوست دارید حافظه و توجه و تمرکز کودک خود را بالا ببرید؟ آیا می دانید مشکلات خواندن و نوشتن کودکان را در سنین پایین( قبل از ورود به مدرسه) می توان تشخیص داد و درمان کرد؟ با تیم تخصصی گفتاردرمانی نوین در کرمان دیگر نگران نباشید. درمان در منزل و کلینیک ماساژدرمانی- درمان بیش فعالی- درمان بلع- توانبخشی - یکپارچگی حسی- درمان لکنت- گفتاردرمانی هوشمند- گفتاردرمانی ذهنی- کاردرمانی جسمی- کاردرمانی ذهنی- متخصصان توانبخشی- هوش- توجه و تمرکز- گفتاردرمانی تخصصی در کرمان گفتاردرمانی دستگاهی ۰۹۱۳۸۴۰۷۱۱۲ متخصص گفتاردرمانی دکتر محمد کریمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بهترین متخصص گفتاردرمانی در کرمان تخصصی ترین کلینیک گفتاردرمانی در کرمان خانه برچسب‌ها کرمان (1) تخصصی (1) برترین (1) مطب (1) گفتار درمانی (1)

سکته مغزی- اختلال بلع - گفتاردرمانی

mkarimi.@gmail.co
علائم دیسفاژی( اختلال بلع)
v ناتوانی در بلعیدن مواد غذایی و حتی بزاق دهان خودشان(شایعترین علامت)
v سرفه کردن در هنگام خوردن و نوشیدن یا بلافاصله بعد از آن
v ضعیف شدن صدای فرد در حین خوردن یا اندکی پس از آن وجود صدایی وزوز مانند در مسیر تنفسی در حین دم و بازدم
v ابتلای بیمار به عفونت سیستم تنفسی(پنومنی) به دلیل آسپیراسیون مکرر
v ورود مواد غذایی به مسیر هوایی (آسپیراسیون)
v کاهش وزن و ایجاد علائم سوء تغذیه به علت کم خوریهای بیش از حد
v بالا رفتن درجه حرارت بدن از1ـ30 دقیقه پس از غذا خوردن
بطور کلی علائم اختلال بلع در بیماران مبتلا به سکته های مغزی از نوع آمبولیک و بیماران سرطانی پیشرونده است وبا گذشت زمان باعث بروز ناتوانی بیشتری خواهد شد. بیماران مبتلا به این اختلال از به هم خوردن روند طبیعی زندگی شان و ایجاد ناراحتی در تغذیه دچار نابسامانی های جسمی و روحی می شوند.
#کلینیک#نوین#بلع#۰۹۱۳۷۴۹۹۳۱۳

درمان لکنت در کلینیک کرمان نوین

درمان لکنت در کلینیک کرمان نوین

#لکنت#کلینیک نوین#گفتاردرمانی#کرمان
#درمان لکنت
#برنامه قوانین روانی
قانون اول:#FRP
#Fluency_Rule_Program

برنامه قوانین روانی
خلاصه

🏷قانون اول :
🔳به آرامی صحبت کن
در این مرحله به کودک آموزش داده می شود به صورت طبیعی و آرام صحبت کند. برای آموزش این مفهوم از مواد نمادین استفاده می­شود ( مثلا حیواناتی که آرام حرکت می کنند برنده میشوند و حیواناتی که سریع تر هستند با مشکلاتی روبرو هستند). همچنین میتوانیم در اتاق کلینیک به آرامی قدم بزنیم و همزمان به آرامی صحبت کنیم و برعکس خیلی تند صحبت کنیم و مشکلاتی در راه رفتن برایم ایجاد شود مثلا به زمین بخوریم). علاوه بر این برای درک بهتر این مفهوم در این مرحله از نشانه ها سرنخ های بینایی استفاده میشود ( مثلا بالا و پایین آوردن دست به نشانه کاهش سرعت یا گرفتن گوش ها با دو دست و ارائه بازخورد به سرعت گفتاری کودک مثلا در زمانی که سرعت گفتار بالاست گوش ها را میگیریم و احساس ناخوشنودی در چهره نشان میدهیم یا برای جلب توجه بیشتر زمین میخوریم یا در مقابل زمانی که سرعت مناسب است گوش ها را میگیریم و احساس خشنودی در چهره نشان میدهیم).
⛔❌هشدار: این برنامه برای تمام کودکان مناسب نیست و درصورت استفاده نابجا و غیر اصولی می تواند منجر به بدتر شدن لکنت گردد.
✅حتما با گفتاردرمانگر متخصص لکنت مشورت کنید- نوین کرمان گفتاردرمانی



مطالب مرتبط با جستجو

بزرگسالی | تلفظ | تولید | درمان | کرمان | گفتاردرمانی | گفتاردرمانی | لکنت | متخصص | اتیسم | بهبود | تقویت | تمرکز | توجه | حافظه | دیرحرف | زبان | زدن | سکته | قدرت | گفتار | گفتاردرمانی | لکنت | متخصص | موسیقی | و | یادگیری | | اصفهان | انگلیسی | ایران | بدحرف | بزرگسالان | تخصصی | تلفظ | تند | تهران | حرف | حرف | درمان | دکتر | ر | زدن | زدن | زدن | شل | شیراز | صدای | فارسی | کردستان | کرمان | کودکان | گفتاردرمانی | لکنت | لکنت | متخصص | مشهد | نبودن | نوجوانان | واضح | ارثی | اشاره | املا | بازی | بهترین | پرتحرک | پرخاشگری | پزشک | تخم | تلفظ | جات | جیغ | چهار | چی | دارو | درس | درمانی | دعای | دکتر | دوساله | دیر_حرف_زدن_بچه | دیکته | زبان | زبان | زبان | زدن | ساله | ساله | سردی | سنتی | سه | شلی | صداها | طب | غذا | فهمیم | کاردرمان | کبوتر | کردن | کرمان | کرمان | کریمی | کلینیک | کند | گرفتن | گرمی | گفتار | گفتاردرمانی | گفتاردرمانی | متخصص | مغز | مغزواعصاب | میخونه | میگه | نمی | نوروفیدبک | نوین | هست | یاد | | آبریزش | برس | دهان | سرد | کردن | کرمان | کشیدن | گفتاردرمانی | ماساژ | آبریزش_دهان | آوردن | بزرگسال | دارو | در | درمان | دندان | زبان | شدی | کودک | گفتاردرمانی | ماساژ | متخصص | مدرسه | | بزرگسال | تب | تشنج | صرع | کودک | مغز | نوزاد | اختلال_بلع | رفلکس_مکیدن | گاز_گرفتن | مکیدن | نوزادان | | بلع | خوردن | دهان | رفلکس | سینه_مادر | شیر | مکیدن | نوزاد | پنج_ماهه | چهار_ماهه | دو_ساله | دو_ماهه | رفلکس | رفلکس_مورد | سه_ماهه | شش_ماهه | گفتاردرمانی_مشهد | نوزاد | واکنش_به_صدا | یک_ماهه | _خوب_بود | ارثی | بیش_فعال | تنبل | حواس_پرت | درس | دیر_یاد_میگیره | سالگی | سه | طولش_میده | کند | لکنت | لکنت | مدرسه | هوش | هوش_خوب | ۴ | ۵ | اتیسم | بلد | بودن | بیشفعالی | پنج | تاخیر | تکلم | چهار | دارو | درمان | روانشناس | زبان | ساله | ساله | قصه | کتاب | کودک | گفتار | گفتاردرمانی | مشاور | مهارت | نوروفیدبک | هوش | یادگیری | | | ایران | بندی | تاخیر | تمرکز | جمله | جمله | حافظه | حرف | خواندن | خوب | درس | دیکته | زدن | عالی | کرمان | کلام | گفتار | گفتاردرمان | متخصص | مدرسه | مشکل | نویسی | یادگیری | ۴ | ۵ | اول | باور | تا | حرف | خوب | دکتر | دکتر | زبان | ساله | ساله | ساله | ساله | سه | شس | صبر | صحبت | غلط | کردن | کرمان | کلاس | کودک | کودکان | کی | گفتار | گفتاردرمانی | لجباز | متخصص | مهد | نزدن | نوین | هوش | ایران | بلع | پاسخ | تکلم | حرف | دیر | راه | رفتن | زدن | سکته | سوال | صحبت | غذا | کاردرمانی | کرمان | گفتاردرمانی | لکنت | متخصص | مشکل | | آموز | اوا | بزرگسال | تلفظ | حرف | حرف | داس | درمان | ر | ز | زدن | ژ | س | ش | شل | صدا | ک | کودک | گ | گفتاردرمانی | مفهوم | نبودن | | اتیسم | اشاره | بد | بیش | تاخیر | تلفظ | جمله | درک | زبونی | سر | شر | شیطون | صدا | فعال | کرمان | کلمه | گفتار | مرکز | نفهمیدن | نگرانی | والدین | | ۴ | تلفظ | تند | خوردن | دو | ساله | ساله | ساله | سه | صحبت | فهمیده | کردن | کرمان | کلمات | کودک | گفتار | گفتاردرمانی | نشدن | والدین | وصوح | بچه | تاخیر، | کرمان | کودک، | گفتار،دیر، | نوزاد، | یادگیری | دکتر | روانی | قوانین | کرمان | کریمی | گفتاردرمانی | لکنت |
گروه واتساپ
تصویربرداری حنجره
کار درمانی
درمان لکنت
نوروفیدبک تراپی
گفتار درمانی
بازی درمانی
اختلالات یادگیری
درمان بلع
روانشناسی
نمایش ویدئو
صفحه اول
درباره کلینیک
تماس با کلینیک
تویتتر
کانال تلگرام
فیسبوک
اینستاگرام
گرفتن نوبت